Er du klar til at blive disrupted?

Ordet disruption er på alles læber for tiden.
Direkte oversat fra engelsk betyder det forstyrrelse eller afbrydelse.
Det bruges i flæng af kreative konsulenter og iværksættere, og er nu også blevet politiseret. Men disruption er meget mere end bare et smart modeord eller en flygtig forstyrrelse af dagsordenen. Det er en fortælling om forandringer, som ingen brancher eller forretningsområder kan undsige sig.

Vi har taget en snak med Nathan Furr, Professor of Strategy ved INSEAD, om hvordan virksomheder og organisationer bedst udnytter de muligheder disruption bringer med sig.

Ny teknologi skaber disruption
Professor Clayton M. Christensen fra Harvard University var i 1995 en af de første, der beskrev begrebet disruption i relation til virksomheder og organisationer.
Han havde særligt fokus på de teknologier, der kunne medføre disruption og beskrev begrebet som en virksomhed, der gennem innovation af nye produkter og services undergraver eller nedbryder en eksisterende branches typiske forretningsmodeller.

Den mere end 20 år gamle definition gør sig stadig gældende, men mængden af digitale teknologier der forstyrrer de traditionelle forretningsmodeller, er vokset betragteligt siden da.

“I dag har vi meget fokus på digital disruption. Digitalt lyder meget nyt, men det er faktisk et gammelt fænomen. Prøv at tænk på, hvor længe vi har haft transistorer og internettet har efterhånden også været her længe,” siger Nathan Furr.

Ifølge Nathan Furr er de fire vigtigste digitale teknologier, der skaber disruption i dag:

  • Computere (store som små)
  • Software
  • Connectivity (muligheden for at være konstant forbundet via smartphones)
  • Sensorer (for eksempel i robotter der løser manuelle opgaver)

Stil op i køen til en rusketur
Hele brancher og forretningsområder har allerede oplevet, hvordan digitaliseringen har rusket godt og grundigt op i deres forretningsmodeller. Det gælder særligt for teleindustrien, musik-, film- og mediebranchen.
Lige nu står den finansielle sektor, hotel- og taxibranchen for tur.
Men hvorfor bliver virksomheder og organisationer så overraskede over nye teknologier og de muligheder, de bringer med sig.

“Det er i høj grad menneskets natur at være skeptisk over for at kaste sig ud i noget nyt og ukendt. Vi kan ikke forudse, hvordan de nye teknologier vil påvirke vores forretning og når der er penge involveret, så bliver vi endnu mere tilbageholdende. Samtidig tager det tid og kræver tålmodighed at indarbejde en ny strategi. Begge dele er ofte en mangelvare,” forklarer Nathan Furr.

Upgrade eller opvågning
Nathan Furr fungerer også som rådgiver for private virksomheder, der ønsker at skabe en ny modstandsdygtig digital strategi. Han mener, at det er vigtigt at skelne mellem, om en virksomhed har brug for digital disruption til at få skabt en ny forretningsmodel, eller om der bare er behov for en digital upgrade.

“Der vil være brancher og industrier, hvor påvirkningen fra digitaliseringen er så omfattende, at deres traditionelle forretningsmodeller ikke længere er brugbare, men det er et fåtal. De fleste kan faktisk klare sig med en seriøs digital upgrade, der gør forretningen mere effektiv og konkurrencedygtig.”

Ikke alt er under forandring
Ingen grund til panik. Endnu. Nathan Furr understreger, at ikke alt er under forandring.

“Vi skal ikke gå i panik over de forandringer der kommer, men vi skal heller ikke ignorere dem. Vi er nødt til at forstå, hvorfor tingene forandrer sig og så finde frem til de innovationsværktøjer der findes, så vi kan udnytte de muligheder den digitale disruption åbner op for,” fastslår han.

Er din virksomhed eller organisation klar til at blive disrupted?
Tag de første skridt:

  • Vær nysgerrig. Læs op på de vigtigste disruptive teknologier der rammer inden for de næste 5 til 10 år, så du kan vurdere, om de er en konkurrencefordel eller en trussel
  • Vær modig. Det kan betale sig, at udfordre sig selv til at se tingene på en ny måde
  • Drop tanken om at være forandringsparat. Overvej i stedet at blive forandringsskabende