11 tips: Ledelse som følge af virksomheders digitalisering

11 tips fra INSEAD til ledelse i de kommende år – hvordan griber du ledelse an i en digital tidsalder

I en tid, hvor internettet og mobiltelefonen sørger for at vi er ”always on” er de ”gamle” måder at lede en virksomhed på under konstant pres og bliver udfordret af teknologi og digitalisering.

 

  1. Digitalisering kræver upartisk forståelse af det eksterne miljø

I takt med at traditionelle fysiske hindringer for indrejse erstattes af digitaliseringen, skal tidligere tiders gode ledelsesbud, som Michael Porters ”Five Forces”, revideres, blandt andet i forhold til formål og tillid. Det er ikke længere nok at tilbyde en god løn.

 

  1. Digitalisering kan kræve en omformulering eller gentænkning af virksomhedens mission

Virksomheder, ja hele industrier, kan være truet af digitaliseringen. Derfor er det vigtigt, at bestyrelsen og topledelsen stiller spørgsmål ved virksomhedens mission og forretningsmodellens bæredygtighed.

 

  1. Betydningen og virkningen af digitalisering skal være tydelig i virksomheden

Det er ikke kun produkter og ydelser, men også organisationsstrategi og –struktur, som kan høste fordele af digitalisering. Det vil dog kræve, at virksomheden ikke blot lytter til andre, men også finder sin helt egen vej.

 

  1. Den digitale forståelse skal gennemsyre virksomheden og ikke kun ligge hos nogle få udvalgte

Transformationen til digital skal gå på tværs af alle afdelingen og funktioner i virksomheden. Fra topledelsen til den nyansatte elev. Det er vigtigt, at alle gør en indsats for, at digitaliseringen bliver 100 % vellykket.

 

  1. Virksomhedskulturen skal være klar til og bakke op om digitaliseringen

Udover de åbenlyst nødvendige teknologiske ændringer, så skal virksomhedskulturen også være forandringsvillig, og det vil sige, at topledelsen og bestyrelsen skal tage ansvaret for og lede virksomheden gennem denne store ændring.

 

  1. Digitalisering kræver samarbejde

Digitalisering udvisker til dels linjerne mellem brancher og øger vigtigheden af virksomheders evne til at samarbejde på tværs af funktioner og ikke mindst med eksterne partnere. Succes skabes af samarbejde og samtaler mellem aktionærer, bestyrelsen, topledere, ledere og ikke mindst de medarbejdere, som er i frontlinjen.

 

  1. Digitalisering kræver ”hul igennem” til kunderne

Samspil med kunderne er alfa og omega i den digitale tidsalder, og det har aldrig været nemmere at arbejde med kunderne. Kan ens virksomhed, sætte sig i en position, hvor man nærmest tilrettelægger, kundernes drømmer, så vil man avle stor succes. Omvendt skal virksomheden også være bevidst om, hvilke skader en shitstorm kan forvolde.

 

  1. Forretningsstrategien bliver en kontinuerlig proces

At kunne lægge en strategi 5 år frem i tiden hører til fortiden. Med de konstante skift vi ser i dag, er virksomheder nødt til at arbejde med strategien ud fra en uendeligt loop. Så når du er færdig i den ene ende, begynder du forfra i den anden, for der er undervejs sket ændringer, som virksomheden må forholde sig til.

Husk dette inden du digitaliserer din virksomhed ihjel

 

  1. Tag beslutningerne ud fra de data du allerede har til rådighed

Har virksomheden ingen ”big data” at arbejde ud fra, vil det man i gamle dage kaldte et ”velovervejet gæt” i bedste fald blot være et skud i tågen. Med ”big data” kan du analysere dig frem til, hvad der rent faktisk virker og så tage udgangspunkt i dette.

 

  1. Digitalisering kræver mod til at indtage ukendte områder

Er du bestyrelsesformand, -medlem eller virksomhedens topleder, skal du indstille dig på at blive bedste ven med det ukendte, usikkerhed og risiko. Virksomheden skal udforske nye forretningsmodeller og indtægtsmuligheder, og den skal være villig til at lave disruption i branchen via særdeles ambitiøse eksperimenter.

 

  1. Digitalisering kræver at virksomheder kan håndtere ændringer konstant

I gamle dage kunne et enkelt succesfuldt produkt holde virksomheden kørende – velsmurt endda – i årevis. Den tid er forbi. Topledelsen skal sikre at viljen og evnerne til at tilpasse sig, er indbygget i virksomheden.

Vil du vide mere om, hvad der kræves af en topleder i dag, så skal du overveje vores toplederuddannelse. Vi samarbejder med INSEAD om toplederuddannelsen Executive Management Programme og du vil blive uddannet af førende professorer og undervisere, som til dagligt underviser på INSEAD’s MBA program.

Digitalisering kræver smarbejde

BESTIL MATERIALE

Her kan du bestille materiale om toplederuddannelsen Executive Management Programme INSEAD

Udbytte af Executive Management Programme

Programmet vil give dig større ledelsesmæssige tyngde og gøre dig i stand til:

  • at opnå stor strategisk træfsikkerhed i en turbulent verden
  • at genopfinde din virksomheds strategiske ambition og forretningsmodel
  • at se de muligheder, som digital transformation giver
  • at udtænke nye unikke forretningsmodeller
  • at forstå styrken i strategiske partnerskaber og alliancer
  • at skabe nytænkning og innovation i dit lederteam og jeres organisation
  • at realisere det menneskelige potentiale, som virksomheden rummer
  • at få selvtillid og tyngde som topleder

Læs mere om toplederuddannelsen fra Scandinavian Executive Institute her eller ring til Jonna Runge på +45 2485 7797 for mere information.