De bedste tips til innovation i den virkelige verden

Det store spørgsmål: Hvordan skaber vi innovation?

Noget af det, vi går meget op i hos Scandinavian Executive Institue, er, hvordan man skaber innovation i virksomhederne. Vi henter eksperter ind på vores lederuddannelser, så vores deltagere får det nyeste inden for innovationstænkning, og vi får de klogeste på området til at skrive blogindlæg om emnet innovation, som kan være svært at gå til.

I dette blogindlæg kan du læse Rupert Millingtons overblik over, hvordan innovationen kan ske hurtigt, effektivt og med gode resultater. Det kalder de i virksomheden Curious Industry for Tougher Thinking. Her får du de elementer, du skal overveje, når du vil indlede og implementere et innovationsprojekt i din virksomhed.

Vi håber, at du kan bruge pointerne og de gode råd i dit eget arbejde med innovation i din virksomhed.

God innovationslyst!

 

Gladiatorer, der graver efter guld, og næsehorn med attitude: De bedste tips til innovation i den virkelige verden

Af Rupert Millington

Vi kender alle sammen de klassiske innovationsmodeller, fordi vi har set dem tusindvis af gange. Hvad enten det er De 5 W’er, De 6 I’er eller De 3 R’er, siger alle modellerne mere eller mindre det samme: Definér dit emne, identificér den vigtigste viden, lav din strategi, få de gode ideer og implementér.

Og det er fint nok, fordi vi i det mindste ved, hvad vi skal gøre, i hvilken rækkefølge og hvorfor. Men det store spørgsmål er selvfølgelig hvordan: Hvordan gør vi det hurtigt, effektivt og med gode resultater?

Her får du et lille udpluk af de principper og tips, vi burger i Curious Industry. Vi kalder vores tilgang for Thougher Thinking (og du skal være velkommen til at stjæle vores tilgang og f.eks. kalde den  De 11 G’er eller De 4 F’er, hvis du har lyst).

Definér jeres projekt

Hvis projektet ikke har et klart defineret kommercielt mål, som tydeligt giver vækst, eller skaber en tydeligt kvantificerbar forandring, skal alarmklokkerne begynde at bimle. Hvis I klør på med definitioner som ”projektet skal udforske nye muligheder inden for øl” og bare håber på det bedste, vil I fortryde det bittert senere (og til den tid har I spildt en masse tid og mange anstrengelser), fordi I ikke vil kunne evaluere på noget som helst.

I skal tidligt i processen etablere strukturen for beslutningstagning. Jo færre mennesker, der er involveret, jo bedre – hos os kalder vi dem Redaktionen. Hvis jeres organisations beslutningsproces i forbindelse med de store spørgsmål ligner en scene fra filmen Gladiator, kan du lige så godt glemme alt om innovation – det er den mindste af dine bekymringer!

Skaf viden

I skal ikke genopfinde den dybe tallerken, hver gang I starter et nyt projekt. Der er stor chance for, at den viden, I har brug for, er begravet et eller andet sted i det research-projekt, som I betalte 100.000 for sidste år. Sørg for at få mest ud af den allerede eksisterende viden, før I styrter ud og køber jer til mere.

Brug først en metaldetektor og derefter en skovl – ikke den anden vej rundt. Find ud af, hvad der er jeres hot spots i forhold til ny viden og indsigt så hurtigt og så billigt, I kan (I kan fx bruge online surveys). Derefter skal I bruge jeres penge klogt ved at grave efter guldet de rigtige steder. At grave efter viden og indsigter tilfældige steder blev sjovt nok umoderne på cirka samme tidspunkt, som økonomie kollapsede.

Lav en god strategi

Sørg for at have en strategi, der er større end den kategori, du er i. Du er måske i den business, der laver senge i virkelig god kvalitet, men tænk på, at budskabet om en bedre nattesøvn muligvis resonerer bedre med kunden og derfor giver dig større vækstmuligheder. Spørg ikke: ”Hvilken business er vi i?” men ”Hvor kan vores vækst komme fra?”.

Gør jeres strategi klar og forståelig. Hvis du ikke kan forklare strategien til en kollega på under et minut, så er det ikke en færdig strategi, eller også forstår du den ikke selv. Lige meget hvad er det tilbage til tegnebrættet.

Få ideer mest effektivt

Du behøver kun et par gode ideer, så brug ikke dagevis på at sidde i sækkestole mens I tygger jer igennem flipovers, som om de er ved at uddø (hvilket de i øvrigt nok burde), mens I får tusindvis af ideer.

I stedet bør I facilitere en intelligent diskussion mellem dygtige og professionelle ideudviklere for at generere et par få gode, strategiske og veltænkte ideer. Først derefter laver I separate sessioner, hvor I bedømmer og forbedrer ideerne med folk fra teknisk afdeling, research & development, salgsafdelingen osv. På den måde får du de rigtige mennesker til at stå for den tankevirksomhed, de er gode til, og ikke de forkerte mennesker til at stå for den tankevirksomhed, de er dårlige til. Det er da logik for burhøns.

Implementér bedst muligt

At implementere innovation er ikke en dans på luftige ideer – det er et mareridt. Det skal du ikke at have en sensitiv ide-person til at gøre. Du har brug for et næsehorn med erfaring inden for projektledelse. En, der kender alle de skumle baggårde i virksomheden, hvem der skal bestikkes, hvor genvejene er, og hvor de hemmelige budgetter er gemt.

Vær klar over, at virksomhedens mål er at undgå risiko. Planlæg derefter implementeringen i overensstemmelse med det, så I designer implementeringen til virksomhedens virkelighed.

Og til sidst: Husker du det klart definerede kommercielle mål fra starten af processen? Det er nu, det bliver jeres berettigelse, og er det, som åbner døre og er nøglen til succes. Hvem er trods alt dum nok til at tage kampen op mod et næsehorn med en solid forretningsidé med tydeligt vækstpotentiale?

Tak fordi du læste med

Vil du gerne vide om vores lederuddannelse, kan du gøre det her

Skriv et svar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment