Rasmus Brandt Lassen,

Direktør, Bygningsstyrelsen

 

Rasmus Brandt Lassen, direktør i Bygningsstyrelsen, har i slutningen af 2020 afsluttet Executive Management Programme INSEAD. Bygningsstyrelsen er statens ejendomsvirksomhed og bygherre for ministerier, styrelser, politi, domstole og universiteter og dermed ansvarlig for intet mindre end 4 millioner kvadratmeter offentlige bygninger. Hovedopgaverne er koncentreret omkring udlejning, administration, drift, vedligehold og facility management, og derudover er bygherreafdelingen ansvarlig for årlige byggerier for rundt regnet 1,5 milliarder kroner.

Min lederkarriere

– Jeg er egentlig kommet lidt sent i gang med min lederkarriere, idet jeg frem til for otte år siden var specialkonsulent og bestemt ikke troede, at jeg skulle have en toplederposition. En vigtig samtale med en tidligere chef bevirkede dog, at det gik op for mig, at det alligevel var den vej, jeg ønskede at gå. De seneste år har imidlertid budt på mange karrierehop, og jeg har, især de sidste seks år, været tidsmæssigt udfordret af de nye jobmæssige udfordringer. Nu var tiden imidlertid inde til igen at få fyldt på i forhold til det ledelsesfaglige og få mulighed for at reflektere og blive inspireret i relation til mit lederskab, siger Rasmus Brandt Lassen, og fortsætter:

– Valget faldt på Executive Management Programme INSEAD af tre årsager. For de første er det et intensivt toplederprogram, der er overkommeligt rent tidsmæssigt. For det andet er samarbejdet med INSEAD og de højtprofilerede professorer derfra unikt – og en garanti for kvalitet. Og for det tredje var jeg, qua min position i en offentlig virksomhed, optaget af at blive inspireret af og få et netværk af topledere, der også inkluderer den privat sektor.

– Jeg vil især fremhæve de mange og meget spændende virksomhedscases, der blev fremlagt af professorerne fra INSEAD. Her fik man i særdeleshed et ægte indblik i, hvordan førende globale virksomheder arbejder med strategi og ledelse. Det er ikke bare teori, men en meget praktisk tilgang, der giver mange spændende refleksioner sammen med underviserne og de øvrige deltagere.

Kunderne er konkurrenterne

Nogle af de key-learnings, som Rasmus Brandt Lassen især bringer med sig hjem, relaterer sig til, hvordan man bygger og vedligeholder en kultur i sin organisation, hvor medarbejderne ”læner sig fremad” og er klar til at gribe nye udfordringer. Dernæst Blue Ocean-strategien, som hans arbejdsgruppe desuden skrev opgave omkring.

– Blue Ocean, der handler om, hvordan man differentierer sig og slipper ud af den ”almindelige” konkurrencesituation, er utrolig nyttig. Når man arbejder med dette i en offentlig organisation, kræver det imidlertid en ekstra ”oversættelse”, da den offentlige sektor er i en anden konkurrencemæssig situation, end den private sektor. Men formår man at omsætte disse tanker, er der virkelig meget, der kan bruges i offentlig kontekst. Man skal blot tænke på konkurrenterne på en anden måde. I Bygningsstyrelsens tilfælde kan vi på en måde tænke på vores kunder som vores konkurrenter. Vi er jo en fællesfunktion, der skal levere bedre, end hvis vores kunder selv havde ansvaret for deres ejendomme. Så hvad er det, vi som en stor fællesfunktion kan levere, som kunderne aldrig ville være i stand til på egen hånd? Det har givet anledning til nogle særdeles interessante og lærerige refleksioner, udtaler han, før han afslutter:

– Alt i alt vil jeg benytte de nye færdigheder og kompetencer til at stille spørgsmål ved de ting, jeg hidtil har gjort i mit lederskab. Til at vurdere, hvordan jeg kan gribe tingene endnu smartere an og drive min organisation endnu bedre fremadrettet.

Læs mere om Executive Management Programme INSEAD