Find vej i junglen af lederuddannelser

Skal du vælge en fuld MBA eller en mere effektiv executive-uddannelse, og skal du vælge en dansk eller udenlandsk uddannelsesinstitution?

Der er mange spørgsmål at forholde sig til, når man ønsker at hente inspiration og opgradere sin viden om strategi, ledelse, innovation og bestyrelsesarbejde.

Er du leder, topleder eller bestyrelsesmedlem, og ønsker du at opgradere din viden inden for dette fagområde, kan det godt være lidt af en uddannelsesjungle at forholde sig. For hvad skal man vælge? Skal det være en dansk eller udenlandsk uddannelse, skal man satse på en fuld MBA eller gå for en mere praktisk orienteret og effektiv executive-uddannelse? Spørgsmålene er naturligvis mange – og vigtige.

– Grundlæggende kan man sige, at der ikke er et standardsvar. Det afhænger af den enkelte. Har man et eller to år, hvor man kan dedikere sig 100 procent til en MBA, så er det selvfølgelig fantastisk. Men det er også utroligt vigtigt at være klar over, at en MBA ikke er et kvalitetsstempel i sig selv. Det betyder også, at det allervigtigst er, at man deltager i et program, hvor man bliver inspireret af de allerbedste skoler i verden. Der er en række fordele ved at vælge en executive-uddannelse fra en velrenommeret skole fremfor en MBA fra et mere ”gennemsnitligt” universitetet, siger Steen Buchreitz Jensen, CEO i Scandinavian Executive Institute.

executive-uddannelse

Praksisorienteret udgangspunkt

Hvor en klassisk MBA tager afsæt i et omfattende pensum af teorier, man skal igennem, er en executive-uddannelse i højere grad baseret på at give deltagerne inspiration, et nyt mind-set samt nogle praktiske værktøjer og modeller, som kan tages med hjem og anvendes direkte i arbejdshverdagen.

– Det betyder på ingen måde, at vores executive-uddannelser, toplederuddannelserne Executive Management Programme og Leading Strategic Change, bestyrelsesuddannelsen Executive Board Programme og lederuddannelsen Leadership Acceleration Programme ikke også indeholder teoretisk undervisning. Men forskellen består i, at de teorier, som præsenteres, i meget høj grad er teorier som understøtter de praktiske eksempler, som trækkes frem. Det er med andre ord ikke ”teorier for teoriernes skyld”, siger Buchreitz Jensen og fortsætter:

– Og så bør man jo heller ikke glemme at nævne, at en executive-uddannelse naturligvis, rent omkostningsmæssigt, er noget mere overkommelig for de fleste. I relation til tidsforbruget, så er en executive-uddannelse også noget nemmere at kapere, både for arbejdskollegerne, chefen og ikke mindst familien. Jeg plejer at sige, at man – udover undervisningsdagene som ligger på mellem 6 og 12 dage afhængig af uddannelsen – skal beregne mellem 15 og 25 timers forberedelse mellem modulerne. Det er en arbejdsbyrde, de fleste kan overkomme, hvis de har besluttet sig for at give deres leder- eller bestyrelseskarriere et skub i opadgående retning.

Alle deltagerne får desuden et uddannelse-certifikat fra INSEAD eller IMD, som blandt andet kan anvendes på CV’et og LinkedIn. Der er imidlertid ingen eksamener involveret i uddannelsesprogrammerne fra Scandinavian Executive Institute.

Lokalt – og internationalt

Satser man på en international MBA, må man regne med, at de nye studiekammerater kan komme fra alt fra Kansas og Kiev til Sydamerika og Southampton. Der er med andre ord en enorm geografisk spredning mellem de deltagere, man træffer. Det betyder imidlertid, at man, når man vender hjem igen, ikke er omgivet af andre ”ligesindede” i hverdagen, der har gennemgået samme uddannelse. Man har måske ”digital” kontakt, men et rent fysisk netværk vil ikke være muligt at opretholde.

– En af de store fordele med de executive-uddannelser, vi tilbyder i samarbejde med INSEAD i Frankrig og IMD i Schweiz er, at man kan få det bedste fra begge verdener: Deltagerne, man starter sammen med på det første modul, er alle skandinaver. Og det er de samme deltagere, man tager til INSEAD sammen med på det eller de efterfølgende moduler. Det betyder, at man får en international uddannelse, men at det ikke går på bekostning af det miljø og det netværk, man har, når man kommer hjem igen. Desuden kommer INSEAD- og IMD-professorerne fra mange forskellige lande, hvilket betyder, at alle har et relativt afslappet forhold til at skulle tale engelsk – alle har ”hver sin accent”, og der er dermed ikke krav om at være 100 procent perfekt i engelsk, slutter Steen Buchreitz Jensen.

Læs mere om alle uddannelserne her: www.se-institute.dk