Hvad er Thought Leadership?

Strategisk ledelse

Vi har hos Scandinavian Executive Institute inviteret endnu en ekspert til at formidle og forklare koncepter inden for ledelse på vores blog. I denne omgang tager vi fat på emnet strategi, og Björn H. Lindbäck vil i løbet af 3 artikler dele ud af siden viden om den strategiske ledelsesmetode Thought Leadership.

Björn H. Lindbäck er seniorpartner og rådgiver i XLNS Consulting Group, en rådgivende konsulentvirksomhed specialiseret i strategi og strategiudførelse. Han er en anerkendt thought leader på området og samtidig er Björn H. Lindbäck er gæsteforelæser på vores uddannelser i forbindelse med emnet strategi. Dette du kan læse mere om i vores executive programmer.

I blogindlægget beskriver Lindbäck fordelene ved Thought Leadership, og at det primært handler om videndeling. Det nye er, at Lindbäck opfordrer virksomheder til at være åbne om deres best practices, så virksomheder, kunder og interessenter kan være fælles om at skabe virksomhedens fremtid.

 

Hvad er Thought Leadership?
Af Björn H. Lindbäck


Værdien af vidensdeling

Gennem de sidste 5 år har jeg undersøgt og observeret, hvordan forskellige virksomheder bruger ‘Thought Leadership’ til at styrke deres strategi i jagten på vækst, ekspansion og profit. Thought Leadership handler om at introducere nye måder at tænke på.  I fremtiden vil det genopfinde industrier, og som vil få stor indflydelse på forretningsmodeller, markedet, ansatte, forbrugere, kunder og arbejdspladsen. Thought Leadership er samtidig en fremragende metode til at føre strategier succesfuldt ud i livet og endda gøre det hurtigere, bedre og med større gennemslagskraft. Så der er al mulig grund til at holde øje med fænomenet.

Konceptet og begrebet Thought Leadership har eksisteret, som værktøj i strategisk ledelse i nogle år. Det er blevet udbredt med stor succes og bruges af de mere progressive virksomheder rundt om i verden og på tværs af industrier. Dette både i B2C- og B2B-kontekster. Vækst og udvidelse i virksomheder skabe mange muligheder i virksomheden. Men de fleste virksomheder fokuserer stadig kun på de mest traditionelle strategiske metoder. Hvad enten det handler om salg, marketing, nye produkter, nye markeder, nye brands, fusioner og opkøb mm. Hvad mange virksomheder ikke ser ud til at værdsætte og/eller forstå, er vigtigheden og værdien af vidensdeling. Vidensdeling repræsenterer en unik mulighed for virksomhederne og deres ledere til at udvikle og få viden fra kunder, klienter og strategiske partnere. Så de kan skabe vækst og innovation gennem Thought Leadership.

En anderledes vækststrategi

Thought Leadership er en anderledes vækststrategi for selskaber. Konsulentbureauer og virksomheder som McKinsey & Co, PwC, Deloitte og IBM mm. er gået i front i forhold til Thought Leadership. Selskaber i næsten alle industrier må og skal nu til at vurdere, formulere og dele deres egne best practices, vidensområder og casestudier. Så disse ting kan blive værdigivende ressourcer, som er brændstof til fremtidig vækst i virksomheden.

Det, det kræver at implementere

De virksomheder, der omfavner Thought Leadership som vækststrategi, er både markedsledende og ansvarlige, og de forholder sig anderledes til kunders og klienters engagement og interesse. En succesfuld implementering af et Thought Leadership-initiativ, som en del af den overordnede strategi. Det vil for det første kræve, at organisationen deler hvad den er kendt for, ved at være gennemsigtig og åben i forhold til organisationens best practices, og dele dem med kunder og klienter. For det andet kræver initiativet, at ledelsen giver slip på fortiden og fokuserer på nuet for at forbedre organisationen og klienternes fremtid. For det tredje kræver det, at selskabet tænker nyt og anderledes i forhold til industriens standarder og accepterer, at de traditionelle metoder måske ikke længere er lige så god, som de engang var. Når disse ting er anerkendt, kan virksomheden indlede et samarbejde med kunder og klienter, for i fællesskab at skabe den bedste fremtid.

 

Følg med på bloggen

Læs med i det næste blogindlæg ”Hvordan kan man bruge Thought Leadership?”, som snart vil blive lagt op, og som tager udgangspunkt i en konkret virksomhed, som regnes for at være helt i front i udviklingen med Thought Leadership.

Og tøv ikke med at kontakte mig eller Scandinavian Executive Institute, hvis du vil lære mere om Thought Leadership, og hvordan Thought Leadership kan bruges konkret til at styrke din virksomheds strategi.

Tel. +46 (0)46 728 468
bjorn.lindback@xlns.se


Om forfatteren

Björn H. Lindbäck er seniorpartner og rådgiver i XLNS Consulting Group, en rådgivende konsulentvirksomhed specialiseret i strategi og strategiudførelse, og han er en anerkendt thought leader på området. Björn H. Lindbäck er gæsteforelæser på Scandinavian Executive Institute i forbindelse med emnet Strategi, som du kan finde i de videregående executive programmer.

Du kan læse om programmerne her:

Executive Management Programme

Executive Board Programme

Skriv et svar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment