Hvad er Thought Leadership?

Læs mere om Thought Leadership og hvordan det bruges for at opnå vækst og profit.

Vi har hos Scandinavian Executive Institute inviteret en ekspert til at formidle og forklare koncepter inden for ledelse. I denne omgang tager vi fat på emnet strategi, og Björn H. Lindbäck vil her dele ud af sin viden om den strategiske ledelsesmetode Thought Leadership.

Björn H. Lindbäck er seniorpartner og rådgiver i XLNS Consulting Group, en rådgivende konsulentvirksomhed specialiseret i strategi og strategiudførelse. Han er en anerkendt thought leader på området og samtidig er Björn H. Lindbäck underviser på vores toplederuddannelse Executive Management Programme INSEAD.

I artiklen beskriver Lindbäck fordelene ved Thought Leadership, og at det primært handler om videndeling. Det nye er, at Lindbäck opfordrer virksomheder til at være åbne om deres best practices, så virksomheder, kunder og interessenter kan være fælles om at skabe virksomhedens fremtid.

Uddan dig – Executive Management Programme INSEAD

Hvad er Thought Leadership?

Værdien af vidensdeling

Gennem de sidste 5 år har jeg undersøgt og observeret, hvordan forskellige virksomheder bruger ‘Thought Leadership’ til at styrke deres strategi i jagten på vækst, ekspansion og profit. Thought Leadership handler om at introducere nye måder at tænke på.  I fremtiden vil det genopfinde industrier, og som vil få stor indflydelse på forretningsmodeller, markedet, ansatte, forbrugere, kunder og arbejdspladsen. Thought Leadership er samtidig en fremragende metode til at føre strategier succesfuldt ud i livet og endda gøre det hurtigere, bedre og med større gennemslagskraft. Så der er al mulig grund til at holde øje med fænomenet.

Konceptet og begrebet Thought Leadership har eksisteret, som værktøj i strategisk ledelse i nogle år. Det er blevet udbredt med stor succes og bruges af de mere progressive virksomheder rundt om i verden og på tværs af industrier. Dette både i B2C- og B2B-kontekster. Vækst og udvidelse i virksomheder skabe mange muligheder i virksomheden. Men de fleste virksomheder fokuserer stadig kun på de mest traditionelle strategiske metoder. Hvad enten det handler om salg, marketing, nye produkter, nye markeder, nye brands, fusioner og opkøb mm. Hvad mange virksomheder ikke ser ud til at værdsætte og/eller forstå, er vigtigheden og værdien af vidensdeling. Vidensdeling repræsenterer en unik mulighed for virksomhederne og deres ledere til at udvikle og få viden fra kunder, klienter og strategiske partnere. Så de kan skabe vækst og innovation gennem Thought Leadership.

En anderledes vækststrategi

Thought Leadership er en anderledes vækststrategi for selskaber. Konsulentbureauer og virksomheder som McKinsey & Co, PwC, Deloitte og IBM mm. er gået i front i forhold til Thought Leadership. Selskaber i næsten alle industrier må og skal nu til at vurdere, formulere og dele deres egne best practices, vidensområder og casestudier. Så disse ting kan blive værdigivende ressourcer, som er brændstof til fremtidig vækst i virksomheden.

Hvordan ser fremtiden for Thought Leadership ud?

BESTIL MATERIALE

Her kan du bestille materiale om toplederuddannelsen Executive Management Programme INSEAD

Implementering af Thought Leadership

De virksomheder, der omfavner Thought Leadership som vækststrategi, er både markedsledende og ansvarlige, og de forholder sig anderledes til kunders og klienters engagement og interesse. En succesfuld implementering af et Thought Leadership-initiativ, som en del af den overordnede strategi. Det vil for det første kræve, at organisationen deler hvad den er kendt for, ved at være gennemsigtig og åben i forhold til organisationens best practices, og dele dem med kunder og klienter.

For det andet kræver initiativet, at ledelsen giver slip på fortiden og fokuserer på nuet for at forbedre organisationen og klienternes fremtid. For det tredje kræver det, at selskabet tænker nyt og anderledes i forhold til industriens standarder og accepterer, at de traditionelle metoder måske ikke længere er lige så god, som de engang var. Når disse ting er anerkendt, kan virksomheden indlede et samarbejde med kunder og klienter, for i fællesskab at skabe den bedste fremtid.

Læs også artiklen  Implementering af Thought Leadership

Thought leadership

Om Björn Lindbäck

Björn H. Lindbäck er seniorpartner og rådgiver i XLNS Consulting Group, en rådgivende konsulentvirksomhed specialiseret i strategi og strategiudførelse, og han er en anerkendt thought leader på området. Björn H. Lindbäck er underviser på Scandinavian Executive Institutes lederuddannelse Executive Management Programme INSEAD.