Kommunikation i krisetid

Sådan håndterer du ledelseskommunikation i krisetid

Kommunikation i krisetid – Er du klar til rollen som CST (Chief Storyteller)?

Den pågående Covid19-krise har nogle helt overordnede implikationer for, hvordan ledere bør håndtere kommunikation i krisetid til interne og eksterne interessenter for at komme bedst muligt gennem krisen. Er du klar til at påtage dig rollen som CST (Chief Storyteller)?

Den nuværende Covid19-krise har uanede konsekvenser for så mange aspekter i vores liv – på både det personlige og professionelle plan – at det kan være vanskeligt at holde fokus og bevare overblikket. Men der er et bestemt ”værktøj”, der uden tvivl har en betydelig effekt i forhold til at håndtere situationen bedst muligt. Det handler om, hvordan du som leder kommunikerer. Jo bedre ledere er i stand til at formidle de vigtigste budskaber på en tydelig, effektiv og ordentlig måde til både interne og eksterne interessenter, jo bedre vil det sandsynligvis gå både dem og deres virksomheder i fremtiden.

Vi har bedt kommunikationsekspert Jesper Klit, der også underviser i strategisk kommunikation på både toplederprogrammet Executive Management Programme og lederprogrammet Leadership Acceleration Programme, om at give sine bedste råd til hvordan man bedst muligt takler sin kommunikation i krisetid.

Executive Management Programme – toplederudvikling på højeste niveau

kommunikation i krisetid

Gode råd til din ledelseskommunikation – regel nr. 1

Jesper Klit

Kommunikationsekspert Jesper Klit

– Regel nummer et i enhver krisesituation er, at du som leder bør kommunikere hurtigt og regelmæssigt til samtlige dine stakeholders med henblik på at sætte dagsordenen. Hurtigt kommunikation viser, at du som leder er i kontrol og på opgaven, udtaler Jesper Klit, der er direktør i Jesper Klit & Partners.

Ifølge kommunikationseksperten bør man forsøge at glemme sine alt for store krav til perfektion – for det er ikke en luksus, man kan tillade sig i et krisescenarie.

– Det er helt i orden, at du ikke har alle svarene. I stedet bør du indvie dine medarbejdere og andre primære interessenter i processen og dine overvejelser. Vær åben om det, I som ledelse endnu ikke har svar på. Og så er det en god ide at du gentager dine vigtigste budskaber igen og igen: Når der er følelsesmæssige konnotationer bundet til kommunikationen, hvilket der per definition er i en krise – og specielt, når krisen handler om liv og død, potentiel konkurs og arbejdsløshed, tager vores evne til at lytte ofte et skarpt dyk sydpå. Gentag derfor dine bærende budskaber igen og igen – og gerne fra forskellige vinkler.

Bliv en bedre leder med Executive Management Programme INSEAD

Læg en krisekommunikationsplan

Jesper Klit ser Covid-19-krisen som ”alle krisers moder”, da der er tale om en dobbeltkrise. Vi kæmper nemlig på den ene side med en sundhedsmæssig krise og på den anden side med en afledt økonomisk krise.

– Vær opmærksom på, og det gælder selvfølgelig også i krisetider, at forskellige interessenter naturligvis har forskellige kommunikationsmæssige behov. Læg derfor en enkel krisekommunikationsplan for hver af virksomhedens vigtigste stakeholders – og tilpas planen løbende. Krisekommunikation er per definition en dynamisk størrelse.

Umuligt at overkommunikere

Og så er det vigtigt at forstå, at det stort set er umuligt at overkommunikere i enkrisesituation. En særdeles vigtig pointe er dog, at ledelser bør være forsigtige med at love for meget for tidligt i kommunikationen. Også i krisetider er det bedre at overraske positivt – fremfor at skuffe medarbejdere og andre vigtige stakeholders på løfter, man desværre alligevel ikke kunne holde, påpeger han.

5 råd til at designe og levere taler med større effekt

Få nogle gode råd til ledertalen her.

Skab forandring med Leading Strategic Change INSEAD

Positive konsekvenser af krisen

På den lange bane kan der heldigvis også opstå nogle positive konsekvenser af en ellers meget usikker og problematisk situation. En af disse handler om, at mange virksomheder har lært nogle nye og effektive kommunikationsmetoder – udelukkende fordi det har været tvingende nødvendigt.

– Hvem har ledet den digitale transformation i jeres virksomhed? Er det, A: CEO, B: CTO eller C: COVID-19? Jeg gætter på, at svaret for en del virksomheder er C. Og det er der ikke noget galt i. Hvis der er kommet noget godt ud af Corona-krisen, er det, at vi alle har fået øjnene op for de mange muligheder, der ligger i at arbejde og samarbejde via digitale medier og platforme. Og det er mit indtryk, at ikke mindst C-suiten har fået en ahaoplevelse i et omfang, der gør, at hjemmearbejde og digitale samarbejdsløsninger fremover vil revolutionere den måde vi samarbejder, rejser og mødes på, siger Jesper Klit.

Lær mere af Jesper Klit

Digital transformation

Krisen åbner for nye, kreative løsninger

Han tror desuden, at den pågående krise kan åbne op for nye, kreative løsninger for dagens virksomheder, der må finde alternative veje, når de gængse er lukkede.

– Barack Obamas tidligere stabschef, Rahm Emanuel, blev under finanskrisen berømt og berygtet for at udtale: ”Man skal aldrig lade en god krise gå til spilde…”. Jeg er helt enig med Emanuel, hvis man forstår hans udsagn som en chance for at gøre ting, man aldrig havde overvejet, eller havde troet var mulige. En krise – desuagtet hvor hårdt den slår lige nu – kan, hvis den bliver håndteret rigtigt, åbne for uanede kreative sluser. Med Corona-krisen er der lige nu masser af virksomheder der – tvunget af omstændighederne – eksperimenterer med nye forretningsmodeller, organisationsformer og services. Det vil der på den lange bane komme nye, levedygtige virksomheder og løsninger ud af.

Ledere skaber håb ved at tale positivt

At en krisesituation kræver endnu mere end normalt af en CEO, er Jesper Klit ikke i tvivl om.

– Som leder er du ikke ”kun” CEO. Du er også CST: Chief Storyteller. Du er den, der designer og verbaliserer historien om jeres virksomhed. Det sidste vi har brug for i en krise, er ledere, der panikker og konsekvent ser glasset som halvt tomt. Ikke mindst i krisetider efterspørger vi ledere, der formår at tegne og kommunikere et attraktivt billede af vores fælles fremtid.

Ledere skaber håb ved at tale positivt om fremtiden og ved at være det adfærds-psykologerne kalder ”Happy Warriors”: Mennesker der ser muligheder, hvor andre ser en mur. Mennesker der ser forandringer som afsæt for nye eventyr, og som tror på fremtiden – krise eller ej. Effektive ledere forstår, at adfærd avler adfærd. Som leder skal du vise, at der er en vej ud af krisen, pointerer kommunikationseksperten, før han afslutter med følgende bemærkning:

– Covid-19-krisen er helt sikkert ikke din sidste krise som leder. Forsøg derfor at lære af krisen ved at gennemføre en evaluering af jeres kommunikation på den anden side. Hvad virkede, og hvad virkede ikke i jeres kommunikation? En effektiv evaluering er vejen til et endnu bedre kriseberedskab næste gang krisen banker på. Og tro mig, det gør den…

Trænger du til ny inspiration til din lederrolle – læs mere her