Ledelseslitteratur til strandstolen

Sommerferien er startet for de fleste, og hvis du kunne tænke dig at bruge lidt af afslapningstiden til en god bog, har vi samlet et forslag til fem fantastiske og anbefalelsesværdige stykker ledelseslitteratur.

Den glade sommertid er over os, og for de fleste betyder det heldigvis lidt mere tid til afslapning og oplevelser. Men det er selvfølgelig også tiden, hvor man pludselig har lidt mere tid til at sætte sig med en god bog – så hvorfor ikke benytte lejligheden til at læse en rigtig god én, som både kan inspirere, underholde og give et mentalt påfyld?
Under følger fem af vores bedste forslag til sommerens ledelseslitteratur – rigtig god læselyst.

Bog: Innovation Capital: How to Compete and Win Like the World’s Most Innovative Leaders
Forfattere: Jeff Dyer, Nathan Furr og Curtis Lefrandt

Om bogen: Dygtige innovationsledere ved, at kreativitet ikke er ”nok” til at skabe en succes. De lykkes nemlig ikke kun på grund af gode og kreative idéer, men også fordi de har visioner, omdømme og et netværk, som kan hjælpe dem med processen – også kaldt ”Innovation Capital”.

Forfatterne til bogen har brugt årtier på at studere, hvordan folk får gode idéer, og hvordan de efterfølgende tester og udvikler disse idéer. Bogen indeholder desuden en række interviews med ”superinnovatører” som Jeff Bezos (Amazon), Elon Musk (Tesla), Marc Benioff (Salesforce), Indra Nooyi (PepsiCo) samt Shantanu Narayen (Adobe).

Bog: 21 Lessons for the 21st Century
Forfatter: Yuval Noah Harari

Om bogen: På hvilken måde ændrer teknologien, for eksempel computere og robotter, betydningen af at være et menneske? Hvordan håndterer vi ”epidemien” af falske nyheder – og hvad skal vi lære vores børn?

I Yuval Noah Hararis ”21 lektioner for det 21. århundrede” tager han fat i nogle af nutidens mest presserende spørgsmål. I de 21 kapitler, der både er provokerende og dybdegående, bygger forfatteren videre på de idéer, der er udforsket i hans tidligere bøger, og som griber fat i spørgsmål af både politisk, teknologisk, social og eksistentiel karakter. I bogen giver han desuden råd om, hvordan vi kan forberede os på denne meget anderledes verden: Hvordan kan vi bevare valgfrihed, når ”Big Data” holder øje med os, hvordan vil den fremtidige arbejdsstyrke se ud, hvordan skal vi forholde os til truslen om terrorisme og hvorfor er det liberale demokrati i krise er nogle af de store spørgsmål, han tager op.

Bog: Factfullness
Forfattere: Hans Rosling, Ola Rosling og Anne Rosling Rönnlund

Om bogen: Factfullness handler om verden, og hvordan vi kan blive bedre til at forstå den, som den virkelig er. Når man stiller folk simple spørgsmål om globale tendenser, giver de altid de forkerte svar. Hvor mange piger går for eksempel i skole? Hvor stor vil Jordens befolkning være i 2050? Og lever størstedelen i rige eller fattige lande?

I bogen viser Hans Rosling sammen med Ola Rosling og Anna Rosling Rönnlund, hvorfor misforståelserne sker. De beskriver ti fundamentale menneskelige instinkter, som konsekvent forhindrer os i at have et faktabaseret verdenssyn. Ifølge forfatterne er dette en bog, der kan forandre dit syn på verden …

Bog: The Culture Map
Forfatter: Erin Meyer

Om bogen: Hvorfor har din svenske kollega så mange problemer med at lede sit kinesiske team? Hvordan fremmer du et godt forhold til dine brasilianske leverandører, mens du sidder ved dit skrivebord i Danmark? Hvad er den bedste metode til at få dit team, der sidder på fire forskellige kontinenter, til at arbejde effektivt sammen?

Bogen Culture Map giver dig et dybdegående indblik i de forskelligheder, der er mellem landekulturer i hele verden. Set i lyset af den øgede internationalisering – og dermed forøget samarbejde på tværs af landegrænser – kan det være særdeles nyttigt at forstå disse kulturelle forskelle og blive klogere på, hvordan man håndterer disse forskelligheder. Dermed kan vi forbedre vores samarbejder landene imellem – til gavn og glæde for både os selv og vores virksomheder.

Bog: LEAP – How to thrive in a world where everything can be copied
Forfatter: Howard Yu

Om bogen: Ifølge Yu er det ikke længere bare et spørgsmål for virksomhederne om at håndtere ”gamle” copycat-taktikker, hvis de vil overleve og sikre fremtidig succes. De er nødt til at udvikle sig kontinuerligt, udnytte nye strategier og teknologiske fremskridt samtidig med at de skal være i stand til at håndtere store ændringer i markedet (leap strategy).

I bogen LEAP identificerer Yu fem grundlæggende principper, der gør virksomheder i stand til at foretage ”kvantespring” og opretholde succes i lyset af den udfordrende konkurrencesituation. ”Der bliver flere og flere copycats omkring os – så hvordan skal vi fremover agere for at sikre, at vi ligger helt i front i forhold til konkurrenterne”, er et af spørgsmålene, han stiller – og naturligvis svarer på.

Læs mere om IMD-professor Howard Yu her, som for kort tid siden gæstede Executive Forum: https://www.se-institute.dk/internationalt-stjernedrys-kolding/

Samtlige bøger kan naturligvis handles online, eksempelvis på www.amazon.com.

Rigtig god sommer