Reportage fra event med Jonas Ridderstråle

I en rationel verden kørte vi alle sammen Toyota Corolla …

Men i virkelighedens turbulens handler innovation mindst lige så meget om attraktion, drømme og følelser. Og om levedygtige virksomheders evne til konstant at genopfinde og revitalisere sig selv.

Det slog den svenske forfatter og professor Jonas Ridderstråle fast, da han midt i juni besøgte Scandinavian Executive Institute og PA Consulting og sparkede sine synspunkter på forholdet mellem innovation og virksomhedernes evne til at skabe ny energi ud til deltagerne på to velbesøgte møder.

– I en verden med global konkurrence er der kun én måde at tjene penge på, nemlig ved at skabe og forsvare et tidsbegrænset monopol – og ved at blive opfattet som unik. Du kan tilpasse din businessmodel, men i dag afhænger overlevelse ikke kun af at være ”fit”, men også af, hvor sexy, du bliver opfattet. Vi er ikke rationelle væsner, og i ”uordentlige” tider som disse, er fortiden en dårlig læremester, sagde Jonas Ridderstråle, der er medforfatter til bøgerne Funky Business og Re-energizing the Corporation.

Hvorfor er innovation så svært, spurgte professoren og gav selv en del af svaret i den måde, virksomhederne stadig leder, lægger planer og rekrutterer på.

– Hvem udnævner vi til chefer? Eksperterne, der naturligvis beskytter deres magtbase ved at holde fast i deres ekspertise. Vi er programmeret til at reducere risici og kan have svært ved at finde balancen mellem at holde fast i det velkendte og gå nye, farlige veje.

– Vi stiller konservative krav om, at der skal ligge en businesscase, før vi går i gang med at innovere. Og har ikke erkendt, at planlægning ikke giver meget mening i en rodet verden. Men uden at tage chancer vinder man ikke et slag, sagde Jonas Ridderstråle og mindede om, at ikke så få ledelser stadig definerer god ledelse som ”vi gør vores bedste for at udradere alt, der er anderledes eller stikker ud”.

Vi er nødt til erkende, at innovation handler om at bringe mennesker sammen og lade dem holde drømmene ved lige ved at prøve sig frem og øve sig sammen, fremhævede Jonas Ridderstråle, der også mindede om, at mennesker faktisk er fantastiske til at organisere sig, samarbejde og dele viden – hvis de får lov.

– Ansæt ud fra attitude – og træn så folks færdigheder. Innovation handler ikke om at blive bedre til det, man allerede er dygtig til, og selv de smarteste kan i dag ikke vide alting alene. Verden derude er for rodet til at styre traditionelt. Følelser vinder over rationalitet. Derfor er det værdierne og drømmene, virksomhederne skal holde i live, hvis de virkelig vil være innovative og i stand til løbende at tilføre ny energi. Alle vil gerne være del af noget, der giver mening – ledelse handler om at få menneskerne omkring dig til at føle sig anderledes. Og gøre noget nyt.

Tak fordi du læste med
Vil du gerne vide mere om vores toplederuddannelse, som netop fokuserer på innovation, kan du gøre det her

Skriv et svar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment