Return On Investments (ROI) på lederuddannelser

Sådan evaluerer ledelsen ROI

Maksimer udbytte

Som udbyder af lederuddannelser er vi i sagens natur overbeviste om, at der er et betragteligt Return On Investment på vores uddannelser.

Vi er ikke desto mindre meget bevidste om, at det kræver en forberedelse og refleksion før, under og efter uddannelsen, for at maksimere udbyttet for såvel individet som for organisationen. Vores samarbejdspartner Manuel Knight Academy har været del af en større analyse, som netop har fokuseret på Return On Investment af lederuddannelser. Du kan læse mere omkring resultater og anbefalinger i Catharina Jacobsson´s blogindlæg.

Såfremt du sidder som HR-partner/direktør eller er personligt interesseret i at vide mere omkring maksimering af udbyttet fra lederuddannelsen, så kan du kontakte os her, for at få tilsendt en artikel af INSEAD professor Herminia Ibarra, som netop handler om dette emne.

God læselyst.

Udviklingsprocesser i ledelse: Hvordan evaluerer man ROI?
Af Catharina Jacobsson

Skal man investere i et ledelsesudviklingsprogram eller skal man ikke? Det er et af de mange strategiske emner, som topledelser skal forholde sig til. På grund af den øgede interesse for at udvikle ledelseskompetencer i virksomheder, bliver investering i lederuddannelser mere og mere almindeligt. Men det er alt for sjældent, at afkastet på den investering bliver evalueret.

 

Forskning på området

Business School of Economics i Stokholm udgav i 2014 et casestudie baseret på interviews med deltagere i en et-års ledelsesudviklingsproces. Studiet hed “Investeringskalkylens svarta får – en studie om utvärderingen av ledarskapsutvecklingsprogram”, og blev lavet af Ragna Zaar og Lydia Graflund.

Undersøgelsen analyserede, om man kan identificere nogle individuelle eller organisatoriske effekter som resultat af Manuel Knight Academy’s ledelsesudviklingsprogram, som foregik på AB Previa i 2013-2014. Derudover ville forskerne på baggrund af den specifikke case og den teoretiske ramme også undersøge, hvordan generel evaluering af ledelsesprogrammer kan gennemføres mest hensigtsmæssigt.

Undersøgelsens resultater

Sådan evaluerer man Return On Investments (ROI) på lederuddannelserTil vores store glæde og også som forventet har studiet og AB Previa’s egne evalueringer vist positiv effekt både på individuelt niveau og på organisationsniveau samtidig med øget fakturering som direkte konsekvens af ledelsesprogrammet. Det, jeg vil dele med dig i denne artikel, er resultaterne og forslagene til at evaluere ledelsesprogrammer.

Kort fortalt foreslår forskerne følgende for at opnå en bedre evalueringsproces:

  • Identificér de underliggende grunde til og ønsket effekt af ledelsesudviklingsprogrammet.
  • Mål effekten i 3 dimensioner: Den individuelle, den organisatoriske og den samfundsmæssige dimension. Integrér med Kirkpatricks evalueringsmodel: 1. niveau: Reaktion, 2. niveau: Læring, 3. niveau: Adfærd, 4. niveau: Resultater.
  • Foretag evalueringer mindst 3 gange: Midtvejs i programmet, i slutningen af programmet og 6-12 måneder efter programmet er afsluttet for både at evaluere de kortsigtede og de langsigtede effekter.

Forfatterne konkluderer, at det er meget vigtigt at forsøge at definere ROI i ledelsesudviklingsprogrammer for at være i stand til at demonstrere kundeværdien, både personligt men også i økonomiske termer. Alt dette skal gøres for at blive i stand til at bestemme nettoværdien af ledelsesprogrammer og sammenholde den sum med investeringen. På den måde kan man se, hvad ROI er, og om det kan betale sig at investere i lederuddannelsen.