Sådan forventes fremtiden at se ud inden for Thought Leadership

Hvad fremtiden bringer inden for strategi og ledelse

I denne tredje og sidste del af blogserien om Thought Leadership kigger Björn H. Lindbäck fremad og ser på, hvordan Thought Leadership kommer til at udvikle sig i fremtiden. Hvis du ikke allerede har læst de to første blogindlæg, kan du finde dem her.

Som det ser ud nu, vil udviklingen gå i en retning, hvor medarbejderne får en større stemme, og hvor virksomheder vil iværksætte viden på flere niveauer i organisationen. Videndelingen vil eksistere på alle niveauer i organisationen, og medarbejdernes viden skal frigives, så Thought Leadership kan fungerer endnu mere optimalt på flere lag i virksomheden. Det kan du læse mere om her.

God fornøjelse med den sidste del i serien om strategi og Thought Leadership.

 

Sådan forventes fremtiden at se ud inden for Thought Leadership

af Björn H. Lindbäck

I den nærmeste fremtid forventer jeg, at Steelcase og andre virksomheder vil få deres strategiske initiativer til at slå endnu stærkere igennem. Det vil de gøre ved at tage Thought Leadership til det næste niveau og inkludere det, som kaldes ’Employee Advocacy’ eller medarbejderinddragelse.

Employee Advocacy

Nogle få af vores klienter er allerede nu ved at eksperimentere med at implementere Thought Leadership mere effektivt ved at bruge al den interne viden, der ligger og slumrer og ikke bruges til noget i virksomheden. Den viden findes i menneskene, og denne nye strategi kaldes Employee Advocacy. Employee Advocacy kombinerer viden og styrke fra alle eller de fleste medarbejdere i en virksomhed med de centraliserede budskaber og indholdsproduktionen. Alt dette kastes i puljen for et opnå en mere effektiv udgave af Thought Leadership.

Den samlede viden

Employee Advocacy dykker ned i det fundamentalt menneskelige og stræber efter, at medarbejderne selv vil promovere både den virksomhed, de arbejder i, og virksomhedens værdier og potentielle værdiskabelse, som virksomheden præsenterer for markedet og sine kunder. Når man overvejer de mange nye kombinationer af kontakter, som den samlede arbejdskraft i en organisation besidder (den kollektive ”know-who”), så indeholder Employee Advocacy potentialet til at øge både organisationens værdi og udbredelse. Disse opgaver løser en virksomhed normalt gennem almindeligt arbejde med fx marketing og PR, men hvis man kan supplere ressourcerne i marketing og PR med Employee Advocacy, kan man øge den totale effekt, som en virksomhed vil kunne få ud af Thought Leadership.

Hvordan tager man de første skridt?

Når en virksomhed ønsker at implementere Employe Advocacy, plejer de typisk at starte med at engagere og aktivere arbejdsstyrken på de sociale og digitale medier som LinkedIn og Twitter. På den måde kan man udnytte det store potentiale, der er i Thought Leadership, og tage de første spadestik til en omfattende videndeling på tværs af afdelinger, titler, uddannelser og professioner.

 

Kontakt

Dette var den tredje og sidste del af bloggen om Thought Leadership. Hvis du er gået glip af de to første dele, kan du finde det første her og det andet her.

Tøv ikke med at kontakte mig eller Scandinavian Executive Institute, hvis du vil lære mere om Thought Leadership, og hvordan det kan bruges konkret til at styrke dine strategier i din virksomhed.

Tel. +46 (0)46 728 468

bjorn.lindback@xlns.se

 

Om forfatteren

Björn H. Lindbäck er seniorpartner og rådgiver i XLNS Consulting Group, en rådgivende konsulentvirksomhed specialiseret i strategi og strategiudførelse, og han er en anerkendt thought leader på området. Björn H. Lindbäck er gæsteforelæser på Scandinavian Executive Institute i forbindelse med emnet Strategi, som du kan finde i de videregående executive programmer.

Du kan læse om programmerne her:

Executive Management Programme

Executive Board Programme

Skriv et svar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment