Sådan skaber man innovation i en virksomhed med stolte traditioner

Selv om der står 1947 på virksomhedens dåbsattest og brandet er uløseligt knyttet til gamle dyder, så er nytænkning nødvendig i en detailbranche under stor forandring. Spørgsmålet er, hvordan man gør tingene på nye måder og samtidig bevarer sin identitet og de værdier, som kunderne forbinder med navnet. Stig Andersen, som står i spidsen for den hæderkronede urmager og juveler Klarlund, deler her nogle gode råd og tanker omkring innovation. 

Stig Andersen har siden 2008 stået i spidsen for Klarlund og er blot tredje direktør i selskabet efter stifteren Povl Klarlund. Som en af landets mest fremtrædende ure- og smykkeforhandlere handler det for Klarlund om at være på tæerne i et evigt omskifteligt detailmarked, uden at gå på kompromis med de gamle dyder, som firmaet er kendt for.

Det er Stig Andersens opgave at navigere selskabet sikkert gennem bølgende konjunkturer og skiftende kundegrupper. Værktøjet til at håndtere denne balancegang er for ham innovation, især i forhold til kundeservice. Forretningen må konstant udvikles så Klarlund, uanset markedets skiftende trends, forstår at give kunderne store købeoplevelser.

”Vi sælger ikke bare ure. Det handler også i høj grad om følelser, værdier og oplevelsesøkonomi. Kunderne vil gerne have en personlig købsoplevelse båret af et højt fagligt niveau. Det er afgørende, at vi kan levere tryghed, når de bruger mange penge på et ur eller et smykke,” siger Stig Andersen.

Når man vil levere store kundeoplevelser, kommer meget til at afhænge af medarbejderne:

”Innovation går i høj grad på medarbejderne. I første omgang vælger vi kommende medarbejdere ud fra, om de har den rette mængde og kombination af passion, ambition og ydmyghed til at håndtere kunderne. Derudover sørger vi for at dygtiggøre dem fagligt og opfordre dem til at skyde tilbage, så den traditionsrige forretning ikke bliver for selvfed eller falder i søvn.”

Innovativ må man selvfølgelig også være i forhold til selve forretningskonceptet, som hele tiden skal stå stramt og tidssvarende. Det handler ikke kun om at udvikle servicen, men også om at optimere butikkerne og at ramme de helt rigtige produkter og nye brands. Her holder Stig Andersen godt øje med, hvad der foregår i udlandet.

”Jeg henter selvfølgelig inspiration i min egen branche, der internationalt set er under markant udvikling i disse år. Men jeg kigger også mod eksempelvis elektronikbranchen og kan bl.a. se, hvordan man her tager sig betalt for eksponering på de bedste kvadratmetre. Hvorfor ikke prøve det i vores branche, selv om leverandørerne vil hade det? Vi skal udfordre spillereglerne, og det kan man godt, hvis man kender sine kunder og sine partnere så godt, som vi gør.”

Stig Andersen er uddannet cand. mag i historie og religionsvidenskab, og han efteruddanner sig løbende for at få suppleret med værktøjer til innovation og business, der kan kobles til hans daglige virke. Hos SEI har Stig deltaget på INSEAD uddannelserne Executive Management og Executive Board Programme.

”Gennem efteruddannelse har jeg lært ufattelig meget, som jeg med stor fordel kan bringe i spil i mit  arbejde. Innovation er nøglen til fremdrift, og selv om jeg ikke går på arbejde hver dag og tænker, at jeg skal være innovativ, så er det altid med en følelse af, at jeg skal være mere på tæerne i dag end i går,” slutter Stig Andersen.

 

Skriv et svar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment