”Kulturen er det svære i transformationsprocesser”

Store ændringer med henblik på digitalisering, omverdens-faktorer og bæredygtighedsagendaen har gjort Claus Tjærby, der er Chief Business Development Officer i Søstrene Grene, stærkt fokuseret på vigtigheden af de kulturelle elementer i transformationsprocesser.

De senere år har Søstrene Grene gennemgået en enorm transformationsproces – både knyttet til store omvæltninger i verden og en større digital transformation, og nu står virksomheden foran et omfattende arbejde med henblik på at gøre virksomheden endnu mere bæredygtig. Det bliver en af de store opgaver fremadrettet for Claus Tjærby, der i dag er Chief Business Development Officer (CBDO) i Søstrene Grene. Han har i snart seks år haft sin daglige gang i den Aarhus-baserede virksomhed, hvor han startede som Chief Procurement Officer (CPO) i 2017 og gik ind i den nye rolle som CBDO medio 2021.

– På mange måder har jeg selv gennemgået en karrieremæssig transformation. Oprindelig har jeg arbejdet i en specialistrolle med indkøb i modebranchen, men igennem årene og senest med skiftet til Søstrene Grene har jeg nu i højere grad en generalistfunktion med fokus på supply chain og bæredygtighed. Og med den nye rolle også et større fokus på strategisk transformation i virksomheden, fortæller Claus Tjærby og tilføjer:

BESTIL MATERIALE

Her kan du bestille materiale om toplederuddannelsen Leading Strategic Change INSEAD

– Det med at være i stand til at transformere sig selv rent karrieremæssigt, går også igen i min holdning til uddannelse. Min grunduddannelse er en HD i afsætning, men jeg har gennem mit arbejdsliv været optaget af løbende at uddanne mig. Det har blandt andet betydet, at jeg for en årrække siden deltog i toplederprogrammet Executive Management Programme INSEAD og for et par år siden supplerede med Leading Strategic Change-programmet. Ledelse og forandringsledelse er discipliner, der som alt andet skal trænes, og det at jeg løbende udvikler mig, er noget, jeg vægter særdeles højt.

Læs mere om Leading Strategic Change INSEAD

Digitalt salg kom på det rette tidspunkt

I 2023 kan Søstrene Grene fejre 50 års-fødselsdag. Virksomheden, hvor den ”røde tråd” i samtlige år har været et fornyende sortiment inden for blandt andet bolig og interiør, køkken, hobby og DIY – på samme måde som butikkens labyrintformede gange, klassisk musik og hyggelige storytelling med søstrene Anna og Clara som omdrejningspunkt, repræsenterer for mange en positiv genkendelighed. Og selv om meget er ”ved det samme”, har der så sandelig også været store ændringer at spore de senere år.

– Covid 19-situationen sendte os med ”200 kilometer i timen ind i muren”. På kort varsel måtte vi lukke de fleste af vores fysiske butikker, og der var naturligvis som følge deraf en voldsom andel af omsætningen, der forsvandt. Men trods den negative situation, gav det også et interessant perspektiv på, hvordan ledelse kan drives, og hvilke steps man skal igennem i sådan en fase. I vores virksomhed rykkede topledelsen meget tæt ind på driften, og for en tid blev alle strategier skubbet i baggrunden. Det handlede slet og ret om dag-til-dag-ledelse, fortæller Claus Tjærby og fortsætter:

– Heldigvis havde vi allerede forinden truffet beslutningen om at gå live med onlinesalg og var derfor forberedte. Blot to uger efter nedlukningen kunne vi derfor trykke på startknappen til vores danske webshop. Men Covid fik i den grad accelereret vores digitalisering pga. løbende markedsmæssige nedlukninger, og vores 3-års plan blev derfor til en 1-års plan: 12 måneder efter lanceringen i Danmark havde vi åbnet webshops på vores seks hovedmarkeder. En ting er dog den rent teknologiske transformation – det som forbrugeren ser. En anden ting er den omfattende transformation, der foregår i ”back-end” – den store kulturændring, den teknologiske forandring indebærer for organisationen og medarbejderne, hvor man skal sikre at teknologi og kultur går hånd i hånd. Kulturen er det, der er er svært at ændre og tager lang tid, og i denne proces var værktøjerne og metoderne fra Leading Strategic Change-programmet til stor nytte.

Se indholdet i Leading Strategic Change INSEAD

Søstrene Grene version 3.0

Søstrene Grene kom godt igennem krisesituationen, som også involverede en efterfølgende forsyningskrise og nu den pågående recession. Det har dog ikke været ensbetydende med, at virksomheden ønsker sig 100 procent tilbage til ”sit gamle jeg”.

– En organisation bliver enormt slidt af at arbejde så kortsigtet og handlekraftig over lang tid. Det bliver lidt som en dødskamp. Men der begyndte at komme ro på, og driften blev mere normaliseret igen. Det betød dog også, at vi havde behov for at genopfinde os selv, for vi skulle ikke bare tilbage til udgangspunktet, men havde behov for at finde et nyt ”why” og en ny ledestjerne, siger han.

I regnskabsåret 2021-2022 præsterede Søstrene Grene det bedste regnskab nogensinde i selskabets historie. Og selvom man ikke forventer, at det næste regnskabsår vil nå helt samme resultat, er det andre ambitioner, der kommer til at fylde fremadrettet.

– Historisk set har vi været en virksomhed, der har haft fokus på at sælge produkter til attraktive priser. De seneste ti år har vi bygget mere og mere på og fokuseret på også at prioritere design og æstetik højt. Søstrene Grene går nu ind i en fase 3.0, hvor vi stadig skal fokusere på attraktive priser, design og æstetik, men på en bæredygtig måde. Vi har fået kortlagt vores CO2-aftryk, og næste fase handler om at få tydeliggjort vores målsætninger inden for bæredygtighedsområdet. Vi er der ikke endnu, men det er en af de virkelig store opgaver, vi står overfor og kommer til at prioritere særdeles højt. Vi skal fortsat have vækst, men det skal gå hånd i hånd med vores bæredygtighedsambitioner, udtaler Tjærby.

Han lægger ikke skjul på, at de store kriser i verdenssammenhæng, selskabets digitale transformation og nu arbejdet med at gøre virksomheden mere bæredygtig, kræver en høj kompetence inden for forandringsledelse og transformation.

– Alle de forandringsprocesser, vi allerede har været igennem, og dem vi står overfor, stiller enormt store krav til, hvordan vi som virksomhed arbejder. Indsigt i og tilgængelighed af data for alle – og ikke bare en lille skare, transparens, agilitet og frem for alt samarbejde på tværs af virksomheden er afgørende for, at vi kan agere i dette kaos. Og det kræver stor forståelse for og kundskab om forandringsledelse, som ikke bare kommer af sig selv. Via Leading Strategic Change fik jeg en ny bevidsthed, forståelse for begreber og en værktøjskasse, der gør mig i stand til at styre komplekse transformationer. Jeg har lært ting, som jeg direkte kan anvende i mine daglige opgaver med disse processer. Og i den forbindelse vil jeg i særdeleshed understrege, hvor vigtigt det er at være bevidst om, hvordan store transformationer rykker ved virksomhedens kultur, slutter Claus Tjærby.

Mød professorerne på Leading Strategic Change INSEAD

Fortsæt din læring efter endt uddannelse

– deltag i flere årlige undervisningsdage

Executive Forum er et eksklusivt læringsforum for dig, der ønsker at fokusere på og udvikle din ledelsesmæssige og strategiske viden og kompetence.

I Executive Forum får du aktuel og unik viden med henblik på at videreudvikle din leder- og bestyrelsesrolle. Du får inspiration fra professorer fra de internationalt anerkendte business-skoler, IMD og INSEAD, der via fire årlige masterclasses/undervisningsdage giver dig kontinuerlig læring om temaer, der optager virksomheder, ledere og bestyrelser i dag.

Forummet er desuden en enestående mulighed for at bevare kontakten med tidligere deltagere, hvis du har deltaget på et af Scandinavian Executive Institutes uddannelsesprogrammer.

Executive Forum – fortsæt din læring