Internationalt stjernedrys i Kolding

Intet mindre end 100 leder og topledere var i regi av Scandinavian Executive Institutes business-netværk Executive Forum mødt frem for at høre den internationale digitaliseringsekspert Howard Yu give sit bud på, hvordan ”man overlever i en verden, hvor alt kan kopieres.”

Stjerneunderviser, superforsker, digitaliseringsekspert, forfatter, IMD-professor og international kapacitet – kært barn har mange navne. Og det gælder ikke mindst for Howard Yu, som i allerhøjeste grad leverede en forelæsning langt ud over det sædvanlige for 100 ledere, topledere og bestyrelsesmedlemmer under overskriften ”LEAP – How to thrive in a world where everything can be copied”.

stjernedrys

Howard Yu har netop udgivet bogen af samme navn, der giver en fænomenal indsigt i, hvordan virksomheder i dagens turbulente omverden bør agere for at sikre overlevelse og fremtidig succes.

Krav om kvantespring

Ifølge Yu er det nemlig ikke længere bare et spørgsmål om at håndtere ”gamle” copycat-taktikker. Virksomhederne er nødt til at udvikle sig kontinuerligt, udnytte nye strategier og teknologiske fremskridt samtidig med at de skal være i stand til at håndtere store ændringer i markedet (leap strategy).

I bogen LEAP identificerer han fem grundlæggende principper, som gør virksomheder i stand til at foretage ”kvantespring” og opretholde succes i lyset af den udfordrende konkurrencesituation.

– Der bliver flere og flere copycats omkring os – så hvordan skal vi fremover agere for at sikre, at vi ligger helt i front i forhold til konkurrenterne? spurgte Howard Yu fra talerstolen.

Tilmelding Executive Forum

Nye videns-discipliner

Yu gav i sin forelæsning deltagerne indsigt i en lang række brancher og virksomheder, som ikke har formået at følge med tiden, og dermed har sat en stopper for deres egen eksistens. Virksomheder, som har baseret deres strategier på det, han kalder ”incremental planning”, som i bund og grund betyder, at de har fortsat i samme spor, som de altid har gjort og ikke har formået at nytænke hverken deres virksomhed, produkt eller ydelse.

– Det er risikofyldt at basere sig på ”incremental planning”, fordi markedssituationen ændrer sig med enormt hastige skridt, og tingene sker hurtigere, end vi kan forstille os. Virksomheder er nødt til at foretage ”leaps” mod nye videns-discipliner for at overleve og opnå succes, ellers vil konkurrenterne blot indhente dem, forklarede han.

De virksomheder, som virkelig formår at overleve gennem lang tid, har ifølge Yu en særlige evne til at foretage disse kvantespring (leaps). Det forklarede han ved hjælp af en lang række eksempler, blandt andet casen med Procter & Gamble.

– Se for eksempel på Procter & Gamble, som har været i markedet næsten 200 år og er en verdensdominerende aktør. De har i allerhøjeste grad formået at foretage ”leaps” mod nye videns-discipliner ved at gå fra mekanisk ingeniørvidenskab til forbrugerpsykologi og videre til organisk kemi. Derigennem har de evnet at sætte sig selv i en position, hvor de undgår at konkurrere mod eksempelvis billige kinesiske produkter, forklarede Yu.

Fælles for de virksomheder og brancher, som formår at foretage disse kvantespring, er desuden evnen til at anvende nye teknologiske muligheder, som eksempelvis Machine learning, Artificial Intelligens, Internet of Things og Big Data byder på. Det er eksempelvis Airbnb, Facebook, Alibaba og Uber gode eksempler på.

Stort udbytte

Paul Erik Rask, der er adm. direktør i Nordic Waterproofing A/S, var en af de fremmødte topledere, der havde et stort udbytte af dagen.

– Hvis det ikke har været den allerbedste bedste, så har det i hvert fald været blandt top to eller top tre af forelæsninger, jeg har deltaget i. Howard Yu er enormt jordnær i sit udtryk, forklarer tingene meget simpelt og er ekstremt vidende. Han har en sjælden kundskab om mange brancher og formår at få én til at tænke over teorierne og casene ved at stille relevante spørgsmål. Forelæsningen har været som at læse en god krimi – man kan næsten ikke vente til næste side. Og så giver han så mange gode og konkrete eksempler, at man faktisk efterfølgende kan gå direkte hjem og ”skrive” sin egen krimi, var den positive udmelding fra Paul Erik Rask.

Tom Nysted, der er adm. direktør i Agder Energi i Norge, var specielt interesseret i Howard Yu’s kendskab til det asiatiske og i særdeleshed kinesiske marked.

– Howard Yu leverede en forelæsning, som var utroligt professionel og kundskabsrig, og så havde han en særdeles spændende måde at formidle det på. For mig var noget af det mest interessante de pointer, han havde om Kina, og hvordan verdens tyngdepunkt er i færd med at forandre sig fra Vesten og til Østen. De ting, der sker i Kina, er meget interessant for energibranchen, som vi befinder os i – for vi ved godt, at vi kommer til at blive udsat for disruptive kræfter, som vi bliver nødt til at agere på. Kineserne er utroligt dygtige i deres hjemmemarked, og vi må være klar til at modstå denne nye og omfattende konkurrencemæssige situation, sagde Tom Nysted.

Vigtigt netværk

Ifølge Paul Erik Rask i Nordic Waterproofing A/S er netop business-netværket Executive Forum et vigtigt forum for ham – af to helt konkrete årsager.

– For det første giver netværket mig adgang til aktuel viden på et ekstremt højt niveau. Professorerne, som holder indlæg, er enormt dygtige til at præsentere aktuelle teorier og omsætte disse til konkret viden, som jeg kan anvende direkte i min egen virksomhed og i forhold til min egen situation. For det andet handler det om hardcore netværk: I Executive Forum kan vi byde ind med tips og tricks og hjælpe hinanden på mange forskellige måder, for eksempel hvis man har behov for at få anbefalet en samarbejdspartner eller en konsulent, sluttede direktøren i Nordic Waterproofing A/S.