Andrew Shipilovs budskab er, at man for at få det maksimale ud af begreber som machine learning, kunstig intelligens (AI), big data, internet of things og cloud blandt andet skal begynde at se sine konkurrenter som nogen, man ind imellem med fordel kan samarbejde med.
– Den engelske digter John Donne skrev på et tidspunkt, at ”intet menneske er en ø”, og det gælder også for virksomheder i dag. Set i lyset af de disruptede forandringer kan virksomhederne ikke længere bare konkurrere på egen hånd. I stedet bør de opbygge platforme, partnerskaber og økosystemer med deres kunder, leverandører og måske endda også deres konkurrenter for at opnå konkurrencemæssige fordele, siger Andrew Shipilov.
Partnerskaberne med kunder og andre virksomheder er essentielle for at finde de rette kompetencer til at gennemføre vellykkede digitale transformationsprojekter, og indgåelsen af de nye alliancer stiller store krav til virksomhedens ledere. I den forbindelse betoner professoren, at digital transformation ikke handler om teknologi, men derimod om ledelse.
Partnerskaber
På baggrund af sin forskning anbefaler Andrew Shipilov, at man benytter følgende retningslinjer i sin opbygning af partnerskaber: Udvælg de aktiviteter, hvor din virksomhed allerede er i særklasse, når det gælder om at løse kundernes udfordringer og efterspørgsel. Opbyg partnerskabsbaserede økosystemer omkring disse aktiviteter. Arbejd med usædvanlige partnere. Og endelig: Komplementér eller erstat den branche, som I ønsker at disrupte!
Toplederuddannelse
Andrew Shipilov er programdirektør på Scandinavian Executives internationale toplederuddannelse Executive Management Programme, der fokuserer på tre grundlæggende fagområder, som er afgørende for succesfulde ledere: strategi, innovation og lederskab.