Konkurrenten kan være fremtidens digitale samarbejdspartner

PRESSEMEDDELELSE: Udnyttelsen af nye teknologiske muligheder fylder mere og mere, når der holdes bestyrelsesmøder i Danmark og resten af verden, og blandt andet big data og kunstig intelligens kommer til at fylde endnu mere i de kommende år. Det gælder i høj grad om at forstå, at man som virksomhed ikke skal konkurrere på egen hånd, men derimod opbygge digitale partnerskaber og økosystemer med kunder og sågar konkurrenter. Det fastslår professor Andrew Shipilov fra business-skolen Insead forud for en masterclass i morgen i København med 125 bestyrelsesmedlemmer, direktører og andre ledere.

Den digitale fremtid og digitale transformation har i dén grad allerede fået en fremtrædende plads på agendaen, når der holdes bestyrelsesmøder i virksomheder i Danmark og resten af verden. Og udnyttelsen og forståelsen af de ny teknologiske og digitale muligheder vil i de kommende år komme til at fylde endnu mere.

Sådan lyder vurderingen fra den anerkendte ukrainsk fødte strategiprofessor og digitaliseringsekspert Andrew Shipilov fra business-skolen Insead i Frankrig forud for en masterclass, der holdes i morgen i København under overskriften Executive Forum.

På masterclassen, der er arrangeret af Scandinavian Executive Institute, skal Insead-professoren undervise og forsøge at inspirere omkring 125 danske bestyrelsesformænd, bestyrelsesmedlemmer, direktører og andre ledere om, hvordan virksomhederne bedst muligt udnytter den digitale transformation.

Andrew Shipilovs budskab er, at man for at få det maksimale ud af begreber som machine learning, kunstig intelligens (AI), big data, internet of things og cloud blandt andet skal begynde at se sine konkurrenter som nogen, man ind imellem med fordel kan samarbejde med.
– Den engelske digter John Donne skrev på et tidspunkt, at ”intet menneske er en ø”, og det gælder også for virksomheder i dag. Set i lyset af de disruptede forandringer kan virksomhederne ikke længere bare konkurrere på egen hånd. I stedet bør de opbygge platforme, partnerskaber og økosystemer med deres kunder, leverandører og måske endda også deres konkurrenter for at opnå konkurrencemæssige fordele, siger Andrew Shipilov.
Partnerskaberne med kunder og andre virksomheder er essentielle for at finde de rette kompetencer til at gennemføre vellykkede digitale transformationsprojekter, og indgåelsen af de nye alliancer stiller store krav til virksomhedens ledere. I den forbindelse betoner professoren, at digital transformation ikke handler om teknologi, men derimod om ledelse.

På baggrund af sin forskning anbefaler Andrew Shipilov, at man benytter følgende retningslinjer i sin opbygning af partnerskaber: Udvælg de aktiviteter, hvor din virksomhed allerede er i særklasse, når det gælder om at løse kundernes udfordringer og efterspørgsel. Opbyg partnerskabsbaserede økosystemer omkring disse aktiviteter. Arbejd med usædvanlige partnere. Og endelig: Komplementér eller erstat den branche, som I ønsker at disrupte!

Tirsdagens masterclass med Andrew Shipilov foregår på Hotel Bella Sky i København og er udsolgt.

Andrew Shipilov er programdirektør på Scandinavian Executives internationale toplederuddannelse Executive Management Programme, der fokuserer på tre grundlæggende fagområder, som er afgørende for succesfulde ledere: strategi, innovation og lederskab.

BESTIL MATERIALE

Her kan du bestille materiale om toplederuddannelsen Executive Management Programme INSEAD

Sidder du som HR-ansvarlig og søger oplysninger på vegne af din organisation?
JaNej

Tilmelding til nyhedsbrev?
Ja tak!

Jeg bekræfter hermed, at SEI må kontakte mig på telefon eller e-mail med yderligere information om uddannelsen

Oplysningerne håndteres fortroligt og videregives ikke.