Sådan eksekverer du din strategi

Gode råd til at drive strategiprocessen og skabe den “sociale arkitektur” i din virksomhed, der får strategien til at leve.

Strategi-eksekvering går galt for de fleste

På trods af, at de fleste ledere prioriterer eksekvering af strategi højt, så lykkes det ikke for 60-80 procent af virksomhederne, sagde Michael Shiel.  Ofte fordi man tror, eksekveringen blot kræver en operationel plan og derfor kan implementeres ved hjælp af de styresystemer virksomheden har i forvejen. Ledelsen har et for enkelt billede af opgavens kompleksitet og en tendens til at bekræfte hinanden i det forenklede billede af udfordringen.

Michael Shiel pointerede, at en aktivt kommunikerende ledelse er en absolut nødvendighed i forandringsprocesser, som ofte kan skabe frustrationer, bekymringer og uro i en organisation.

– Vi taler om et usikkerhedens landskab, hvor vækst i verdensøkonomien er afløst af usikkerhed og oplevelsen af en permanent og alvorlig krise med hidtil ukendte udfordringer og trusler mod virksomhedens eksistens. Spørgsmålet er, hvordan vi reagerer, når vi ikke kan bygge en brandmur, som kan holde intensiveret global konkurrence, klimaforandringer, begrænsninger i energiressourcer og politisk ustabilitet fra vores dør, sagde han.

Læs mere om Leading Strategic Change INSEAD

Top 10 måder at forgifte din strategi-implementering:

  • Vær sikker på, at du ikke er helt tydelig omkring din strategi.
  • Del kun med organisationens elite.
  • Gør kommunikation af strategien til en kort og hurtig orientering.
  • Deleger strategiopgaven til medarbejderne eller en flok konsulenter og forvent, at den så ”kaskaderer” sig.
  • Benyt dig af masser af slogans og ledelsesjargon.
  • Overvæld medarbejderne med detaljer og bekymringer.
  • Forbyd spørgsmål.
  • Beløn grupper, der bare nikker og bakker dig op.
  • Planlæg intet.
  • Feedback – nej tak! Luk øjne og ører for reaktioner og stemningen i organisationen.
Leading Strategic Change INSEAD – læs mere

BESTIL MATERIALE

Her kan du bestille materiale om toplederuddannelsen Leading Strategic Change INSEAD

Strategi, plan og mennesker

Hans eget bud er et lederskab med fokus på strategi, opmærksom eksekvering (med stadig vilje til forandring) – og tre fokuspunkter:

  1. En gennemarbejdet strategi, der er kendt af alle.
  2. En implementeringsplan, hvor strategien er oversat til specifikke og målbare opgaver.
  3. En social arkitektur – som er skabt til at ”erobre” alle hjerter og skabe energi.

Elementerne er altså, pointerer Michael Shiel: strategi, plan og mennesker. Eller: hvordan vil vi konkurrere? Hvordan får vi alle dele af organisationen til at spille sammen og bevæge sig i den rigtige retning? Og hvordan skaber vi det rigtige miks af kvalifikationer, motivation og kultur i organisationen?

– Hvis du ikke kan beskrive din strategi på 20 minutter, i et ligetil og letforståeligt sprog – så har du ingen plan, citerer INSEAD-professoren en tidligere CEO for en stor amerikansk virksomhed og pointerer, at en god strategi både besvarer kommercielle spørgsmål og organisationens interne. Og kræver en synlig og godt kommunikerende leder.

INSEAD

En leder skal gøre sig fortjent til sin titel

En god leder defineres af Michael Shiel som involverende og engagerende i forhold til både hjerne og hjerte, coachende, retningsanvisende, ordholdende og i stand til at lægge planer.

– Som leder er du nødt til at vise dig; både fysisk, psykologisk og følelsesmæssigt. Du skal være dygtig til at stille spørgsmål; også dem der får mennesker til selv at tænke og udforske. En leder, med indre styrke og stabilitet, evne til at hjælpe andre med at opnå resultater og evner til at udvikle sig selv, er en leder, der har fortjent sin titel.

Leading Strategic Change INSEAD – læs mere