Nu lægger vi hovedet på bloggen – hug til!

Velkommen til LederBloggen. Og velkommen til Scandinavian Executive Institute.

Måske kender du os allerede. Måske har du gennemført en af vores internationale uddannelser for ledere, topledere og bestyrelsesmedlemmer. Måske venter du bare på, at muligheden byder sig for at komme afsted. Uanset hvad, så vil vi gerne give dig noget, du kan bruge, udover uddannelserne, som vi tilbyder i samarbejde med to af verdens førende business-schools, franske INSEAD og schweiziske IMD.

Viden, der er værd at bruge tid på
Hos Scandinavian Executive Institute tror vi på, at viden giver værdi. Vel at mærke, hvis den er relevant, vedkommende og veldisponeret. Vi ved godt, at du som leder bliver bombarderet med nyheder, fakta og inspiration. Vi ved, at din største udfordring ikke er at tilegne dig viden. Det er at prioritere den og sikre, at det, du bruger tiden på, er tiden værd.

Det er formålet med LederBloggen. At give dig koncentrerede og regelmæssige doser af relevant viden, som både kan få dig til at tænke og handle. Viden, som kan inspirere dig til at flytte dig selv, dine medarbejdere og din virksomhed i den rigtige retning. Som kan inspirere til alt fra sikker drift til innovativ udvikling. Vi bestræber os på at skrive om det, vi synes er vigtigt, for at du kan bringe din virksomhed videre.

Uddannelser, der er værd at bruge tid på
Det er præcist det samme, vi gør med vores tre uddannelser: Toplederuddannelsen Executive Management Programme og bestyrelsesuddannelsen Executive Board Programme, som vi tilbyder i samarbejde med INSEAD, og lederuddannelsen Leadership Acceleration Programme, som vi tilbyder i samarbejde med IMD. Her får du viden og værktøjer, som du kan tage i brug med det samme både i bestyrelseslokalet, på direktionsgangen og i hele virksomheden.

Når du har gennemført en af uddannelserne, har du mulighed for at bevare netværket med dine medstuderende og adgangen til viden og værktøjer fra skolerne i vores Executive Forum. Omdrejningspunktet for det professionelle netværk er fire årlige Master Classes, hvor førende INSEAD-professorer præsenterer den nyeste forskning og viden inden for ledelse og områder, der er relevante for ledere.

Vi skriver, fordi det er vigtigt
Med LederBloggen vil vi gerne give dig som travl leder et åndehul af inspiration. Et sted, hvor du kan være sikker på, at der altid er noget at komme efter. Et sted, hvor du er sikker på, at du aldrig spilder din tid. Tværtimod.

Hvis du synes, det lyder ambitiøst, så har du fuldstændig ret. Men når man samarbejder med de bedste business-schools i verden om at inspirere og forme morgendagens dygtigste ledere og bestyrelsesmedlemmer, er man nødt til at stille høje krav til sig selv.

Så nu lægger vi hovedet på bloggen – LederBloggen. To gange om måneden kan du her på bloggen finde et nyt indlæg, som vi har skrevet til dig, fordi vi synes, du er nødt til at læse det. Så meget brænder vi for det. Det betyder også, at vi gerne vil høre din mening i kommentarfeltet. Både om det, vi vælger at skrive om, og om du kan bruge det til noget. Og så vil vi selvfølgelig gerne vide, om der er andre emner, du gerne vil have, vi tager fat på.

LederBloggen stævner ud med Blue Ocean Shifts
De første fire blogindlæg kommer til at handle om Blue Ocean Shifts. Og jo, du læste rigtigt: Shifts. Forfatterne bag én af de mest læste og udbredte business-bøger i verden, Blue Ocean Strategy, har brugt de seneste godt 10 år på at indsamle eksempler og studere virksomheder, som har sat kurs mod de blå oceaner. Nogle er kæntret undervejs. Andre har efterladt konkurrenterne i det blodrøde konkurrence-kølvand og sejler nu i smulte, blå vande.

Professorerne Chan Kim og Renée Mauborgne fra INSEAD skrev Blue Ocean Strategy i 2005 og satte en bevægelse i gang. Bevægelsen opfordrede virksomheder til at udvikle en strategi, der gør dem unikke på markedet i stedet for at fokusere på vante konkurrenceparametre som eksempelvis pris. Blue Ocean-virksomheder søger at skabe ny efterspørgsel og nye markeder i stedet for at konkurrere på de eksisterende.

Blue Ocean Strategy er oversat til 44 sprog og solgt i 3,6 mio. eksemplarer og har udstukket kursen for tusindvis af virksomheder, siden den udkom. Nogle har nået de blå oceaner – andre har fået hovedet under vand, og Kim og Mauborgne har studeret både succeser og forlis.

Nu er de to professorer og forfattere klar med søkortet, der viser vejen til succes med Blue Ocean Strategy. En trin-for-trin-guide, der bygger på både vellykkede og forfejlede forsøg. Blue Ocean Strategy forklarede, hvorfor du skal gøre det – altså tænke i nye markeder. Blue Ocean Shifts forklarer, hvordan du gør det.

Så glæd dig til de næste fire indlæg på LederBloggen, hvor vi går mere i dybden med Blue Ocean Shifts. Vi ser nærmere på processerne og værktøjer og på forskellene mellem Blue Ocean Shifts og disruption. Og så fortæller vi, hvorfor Blue Ocean Shifts er som skræddersyet til de kommende generationer af medarbejdere, som du allerede nu begynder at skulle rumme i din virksomhed.

God læselyst. Vi glæder os til at skrive til dig – og høre fra dig.

Skriv et svar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment