Magasin – 125 dages nedlukning og en digital raket-tur

Frederik G. G. G. Nielsen, retaildirektør i Magasin og ansvarlig for de syv fysiske stormagasiner i Danmark, har været på en hæsblæsende rutsjebanetur de seneste 15 måneder med både to udfordrende nedlukninger og en omfattende digital forandringsrejse.

Retaildirektør og ansvarlig for 1.500 medarbejdere i Magasin, Frederik G. G. G Nielsen, har ikke ligget i coronaskjul de sidste 15-16 måneder. Perioden har budt på omfattende forandringer og store udfordringer, der rækker langt ud over, hvad han tidligere har oplevet. Frederik har en baggrund fra det danske forsvar, efterfølgende Dansk Supermarked og siden 2003 Magasin. Først som HR-direktør, og efter en årrække i en mere kommerciel stilling i salgsorganisationen. I 2013 deltog Frederik desuden på toplederprogrammet Executive Management Programme INSEAD.

– Jeg har, siden 2010, grundlæggende haft det ”samme job”, og konstellationen i vores managementteam har også stort set været den samme siden. Det er nok ret unikt og et særsyn i dagens omskiftelige og foranderlige verden. Men vi har sammen fået lov til at være med på en fantastisk spændende rejse, der har budt på både op- og nedture, fortæller Frederik G. G. G Nielsen.

Nytænk strategien med Executive Management Programme INSEAD

Frederik GGG Nielsen, Director Of Retail Operations at Magasin Du Nord

 

Et Magasin efter corona

Frederik beskriver det seneste 1,5 år som en ”massiv” og udfordrende periode. Men også en periode, der har givet anledning til at lære nyt, og hvor Magasins digitale rejse er blevet sendt på raketfart.

– Vi havde i forvejen en digital strategi, der skulle understøtte vores målsætning i forhold til at opfylde vores løfte til kunderne om at ”give dem mere, end de forventer” samt imødekomme et marked med meget ændret forbrugeradfærd. Så den digitale rejse var så absolut skudt i gang, og vi var godt på vej, men da 2. lukning indtraf i december 2020, var det ikke længere for sjov. Vi måtte derfor allokere en del ressourcer til kriseledelse, fortæller han og fortsætter:

– Vi havde grundlæggende to overordnede mål: Det ene handlede om, at der også skulle være et Magasin efter corona, hvor vi havde ambitioner om at beholde samtlige medarbejdere. Det var en periode med meget ”her og nu-ledelse”, hvor vi havde møder med ministre og daglige online ledergruppemøder for at håndtere de likviditetsmæssige udfordringer. Og da vi så nåede til genåbningen igen, var det naturligvis en omfattende proces at få alle de 1.500 medarbejdere tilbage igen – det var faktisk en ny onboarding af både medarbejdere og lederteamet, og vi måtte ”lære” at arbejde igen. Jeg er superstolt over at se, hvordan vores medarbejdere har formået at komme tilbage i retail-gamet med masser af gejst, gåpåmod, smil og glæde over at Magasins fysiske forretninger er genåbnet, og at de igen kan give vores kunder ”mere end forventet”.

Se indholdet i Executive Management Programme

BESTIL MATERIALE

Her kan du bestille materiale om toplederuddannelsen Executive Management Programme INSEAD.

Nyt ”fysitalt” univers

Den anden del af Magasins overordnede målsætning handlede om at videreføre og udvikle den digitale strategi med blandt andet online shop, samtidig med at krisen var pågående.

– Trods den udfordrende coronaperiode fik vi samtidig en enorm komprimeret læring og viden om digital forbrugeradfærd. Det var en kæmpe mængde data, vi på kort tid fik ind og skulle analysere. Vores arbejde har været meget centreret omkring, hvordan vi kan udnytte de nye muligheder og give vores kunder en god oplevelse i det nye ”fysitale” univers. Så sideløbende med genåbningen har vi i ledergruppen arbejdet målrettet med strategier, hvor vi ser ind i en fremtid, der i allerhøjeste grad skal kombinere vores fysiske og digitale forretning. Vi skal tænke nye oplevelser, inspiration og skal i den grad være på dupperne over for de forandrede forbrugeradfærdsmønstre, siger Magasin-direktøren og supplerer:

– Det hele handler grundlæggende om en kulturændring og et nyt mindset i vores organisation med henblik på digitalisering, indkøb og marketing – og hvordan vi overfører dette til en skalerbar model. Det er en umådelig spændende rejse, vi er på sammen med vores medarbejdere, og hvor vi skal lære at tænke helt nyt og ud over den traditionelle stormagasin-tankegang. Det bliver virkelig et spændende næste halvår.

INSEAD-program er stadig aktuelt

I 2013 – altså for næsten otte år siden – deltog Frederik i toplederprogrammet Executive Management Programme INSEAD. Et program, der den dag i dag stadig er ”med ham”, og som har betydning for, hvordan han håndterer sit job.

– Det vigtigste, jeg har taget med mig herfra, er evnen til at skabe en god proces i strategiarbejdet. På programmet udarbejdede vi en projektopgave med for-analyse og forskellige strategiske scenarier, der efterfølgende skulle præsenteres for de øvrige deltagere. Denne proces og arbejdsmetode har fulgt mig lige siden, og det er noget, jeg bruger, når jeg arbejder med strategiske projekter. Derudover blev jeg meget bevidst om det med at se synergien i sit team, og være opmærksom på at udnytte de tilgængelige kompetencer på tværs af organisationen. Afslutningsvis oplevede jeg det meget inspirerende og lærerigt at få netværksmæssige relationer på tværs af andre brancher. Det har givet mig et meget bredere perspektiv, og det er noget jeg stadig dyrker, slutter Frederik G. G. G Nielsen.

Unikt toplederprogram på INSEAD

Executive Forum – Bæredygtighed og Business 31. august

Tag ledergruppen med til Masterclass med INSEAD – mød Atalay Atasu – INSEAD professor og prisvindende forsker inden for cirkulær økonomi, producentansvar og miljøregulering

Deltag den 31. august og oplev Atalay Atasu, der vil give et operationelt perspektiv på bæredygtig forretningspraksis samt afdække, hvilke grundlæggende elementer der skal til for at eksekvere på en strategi inden for cirkulær økonomi.

Et af de vigtigste take-aways fra masterclassen er et anvendeligt framework, der forklarer, hvorfor bæredygtighedsinitiativer er afgørende for erhvervslivet. Og hvordan disse initiativer kan bidrage til at udforme strategier for cirkulær økonomi i organisationer og virksomheder.

Som deltager får du en bred introduktion til begrebet cirkulær økonomi samt et detaljeret indblik i de to grundlæggende byggesten, nemlig cirkulære forretningsmodeller og cirkularitetsdesign.

Meld dig til her.