Sådan sikrer du livslang læring

Hvordan sikrer du dig som leder, topleder eller bestyrelsesmedlem den livsvigtige livslange læring – i en hverdag som ofte byder på en hvirvelvind, der blæser med 100 kilometer i timen?

Jean-Francois Manzoni, som er præsident for IMD, og dermed står i spidsen for den schweiziske uddannelsesinstitution, der hvert år videreuddanner tusindvis af ledere, var tidligere i år på Thinkers 50 European Business Forum i Danmark. I den forbindelse havde han nogle vigtige perspektiver på, hvordan livslang læring er særdeles vigtig for ledere, hvis de skal ”overleve” i dagens samfund.

– Livslang læring har altid været vigtig, men det har aldrig været vigtigere end i dag. Vi bliver nærmest præsenteret for nye værktøjer hver eneste dag. Hastighed har altid været en fordel. Men i dag er den hastighed, man kan lære nyt på, reelt blevet et aktiv. Det kan udgøre en afgørende fordel over andre, udtalte han i en artikel i Berlingske Business.

Find inspiration til din næste uddannelse

Læring i virkeligheden

Enkelt sagt – vi skal sørge for livslang læring – men hvordan gør vi helt konkret det i en travl hverdag med mange krav og en uendelig hvirvelvind, der konstant blæser med 100 kilometer i timen? Det har vi spurgt HR-direktør i Løvenskiold-Vækerø AS, Pirjo B Vangsnes, om, der i mere end 25 år har arbejdet professionelt med kompetenceudvikling og læring og nu er ansvarlig for kompetenceudvikling for 1.600 medarbejdere i koncernen.

– For mig personligt har læring altid været interessant og vigtigt. Det handler nok om at være nysgerrig, men samtidig er det meget vigtigt for alle i erhvervslivet at holde sig opdateret, og det gælder både medarbejdere, mellemledere og topledere. Hvis man tror, at man er færdiguddannet, når man har en bachelor- eller mastergrad, så er der meget man går glip af, og derfor er det supervigtigt, at vi er i stand til at tage ansvar for vores egen læringsrejse, siger Pirjo B Vangsnes.

Pirjo B Vangsnes, HR-direktør i Løvenskiold-Vækerø AS

TOPLEDERPROGRAM I SAMARBEJDE MED INSEAD

BESTIL MATERIALE

Her kan du bestille materiale om toplederuddannelsen Executive Management Programme INSEAD

Store og små tiltag

Ifølge Vangsnes er der et utal af måder at holde sig opdateret på, og det handler både om de små og de store ting.

– Det handler i høj grad om at være opmærksom på både de store tiltag, for eksempel en executive-uddannelse, som kan være meget lærerig og give et inspirerende og stort netværk. Det er selvfølgelig ikke muligt at deltage på denne type uddannelser hele tiden, og derfor er jeg også meget opmærksom på at fremhæve de mindre tiltag, man kan gøre for at opretholde en god læringskurve, siger Vangsnes og fortsætter:

– Jeg er blandt andet tilhænger af at deltage på morgenmøder med fagligt indhold, som mange virksomheder tilbyder – det kan for eksempel være advokatkontorer, konsulentbureauer, uddannelsesinstitutioner eller revisionsselskaber. Det er mange forskellige aktører, der tilbyder møder med spændende og dagsaktuelle temaer, og det er noget, jeg føler, er meget givende. Det er dog vigtigt, at man har et realistisk forventningsniveau, for det siger sig selv, at man ikke er færdigudlært inden for et givet fagområde efter et to-timers morgenmøde.
Læring er, ifølge HR-direktøren, ikke noget man bør gøre i ”ensomhed”.

– Jeg går meget op i, at man altid tager to stykker afsted sammen – uanset om det er et seminar, et morgenmøde eller noget andet. Man kommer som oftest hjem med en masse nye tanker og idéer, og det kan være ”tungt” at bære det hele frem alene. Her er det godt at have en sparringspartner at diskutere temaerne med, for så er det enklere at få idéerne implementeret i egen organisation efterfølgende og få andre til at se nytteværdien heraf, udtaler hun.

LEDERUDDANNELSE I SAMARBEJDE MED IMD

Formelle og uformelle netværk

En anden vigtig læringsarena er, ifølge Pirjo B Vangsnes, at man sørger for at være en del af et eller flere netværk.

– Jeg er grundlæggende ikke så optaget af, om det er uformelle eller formelle og mere organiserede netværk, og det må gerne være inden for den branche, man arbejder. Et netværk er et utroligt fint læringsforum, hvor man kan få inspiration til hvordan andre tænker eller har løst opgaver – og selvfølgelig også give noget tilbage. Mangler man et netværk, bør man benytte sig af sine kontakter, for eksempel gennem branchen, men også gerne tale med venner, bekendte og tidligere kolleger om de kender til et relevant netværk. Jeg har selv erfaring fra et brancherelateret HR-netværk, og det er meget givende for mig at diskutere ting med andre, der arbejder med HR på samme niveau som mig. Mit generelle indtryk er, at man ikke udveksler sensitive temaer i forhold til konkurrencesituationen, men at det er andre relevante ting, der diskuteres i disse netværk.

Læring kommer i utrolig mange former og faconer, og nogle gange også på måder, man måske ikke umiddelbart havde forventet.

– I forhold til læring på toplederniveau, så fik jeg for lidt tid siden en meget spændende erfaring. Jeg blev inviteret til at være mentor for en ”upcomming” mastergrad-studerende på Handelshøjskolen BI, og det var virkelig givende. Jeg fik opbygget en relation til en ung og dygtig studerende, der kunne give mig en masse inspiration og viden om, hvordan den yngre generation tænker om blandt andet karrierevalg og ledelse. Det var virkelig interessant – og et samarbejde, som vi begge fik noget ud af i et læringsperspektiv, forklarer Pirjo B Vangsnes.

NYT BESTYRELSESPROGRAM PÅ HØJT NIVEAU

Ansvar for egen læring

Internt i Løvenskiold-Vækerø er der et stærkt fokus på kompetenceudvikling for medarbejdere og ledere. Meget af denne læring indgår som en del af de ansattes arbejdstid, men nogle af de længere forløb kræver også, at man er indstillet på at bruge lidt af sin fritid.

– Der er ikke tvivl om, at der er vigtigt for os at sørge for, at vores ledere og medarbejdere til enhver tid har den nødvendige kompetence med henblik på at udføre deres arbejde. Med den hastighed, som tingene ændrer sig i dagens samfund, er det bare endnu vigtigere, at vores ledere og topledere har den rigtige kompetence forhold til innovation og forandring. Vi som virksomhed må også fra tid til anden kigge i krystalkuglen for at vurdere, hvad vi har behov for i fremtiden. Uanset er det vigtigt, at alle er fokuserede på og har en egen drive og et eget initiativ i forhold til egen læring – og det gælder naturligvis specielt for ledere, slutter Pirjo.