Digitalisering har fundamentalt ændret den måde, vi lever på i dag – og det er dermed også en af de allerstørste transformationsudfordringer for dagens virksomheder. I forhold til digital transformation handler det dog ikke mindst om at bevare et ultraskarpt fokus på, at det er kundens behov, der står først i køen. At det er helt essentielt, at de nye digitale teknologier og ”customer centricity” går hånd i hånd.
Digitalisering er en forandringsbølge
Vi må dog være meget opmærksomme på, at vi ikke digitalisere for digitaliseringens skyld. Og i den forbindelse er det selvfølgelig helt væsentligt at være helt skarp på, hvad ”digital transformation” egentlig betyder.
– De traditionelle fejltagelser går på, at digital transformation handler om at disrupte hele kernevirksomheden. At virksomhedens fysisk infrastruktur skal elimineres, at man SKAL opkøbe iværksættervirksomheder med nye teknologier og businessmodeller, at digital transformation mest af alt handler om teknologi og afslutningsvis – at man bør hyre en digital guru for at lede den digitale transformation, forklarer Andrew Shipilov.
– Men det er misforstået. I stedet bør man i langt højere grad se digital transformation som en ”evolutionær proces”. Som en ”forandringsbølge”, der handler meget mere om organisationsforandringer end om teknologi. Digital transformation handler om at tilpasse organisationens strategi og struktur og gøre den i stand til at udnytte de muligheder, som blandt andet computerteknologi, software og cloud-teknologi har at byde på.
Digital transformation handler om samarbejde
Konklusionen er, ifølge INSEAD-professoren, at digital transformation grundlæggende handler om at udnytte de digitale muligheder til at finde nye måder hvorpå man kan servicere sine nuværende kunder og udforske nye markeder samt opbygge såkaldte ”fysigitale” modeller, der omfavner både de fysiske og digitale sider af kundeoplevelsen. Derudover at man skal udvikle relationer til eksterne iværksættere samt bemyndige interne teams, der kan arbejde med kunderejsen og etablere kontakt mellem disse interne teams og eksterne digitale guruer – med henblik på at lede den digitale transformation.
Kernen i budskaberne er altså, at det hele handler om samarbejde i et meget større perspektiv, end vi tidligere har kendt til. Og her er det, at fx tankegangen om at etablere platforme med andre virksomheder kommer ind i billedet. For som den engelske digter John Donne på et tidspunkt skrev: ”Intent menneske er en ø” – og det gælder altså ikke blot for mennesker, men også for de virksomheder, der ønsker at ligge i forkant og udnytte de usandsynligt mange muligheder, der eksisterer i dagens samfund.
BESTIL MATERIALE
Her kan du bestille materiale om toplederuddannelsen Executive Management Programme INSEAD
WE INSPIRE LEADERS
Mere end 10 års partnerskab med INSEAD. Siden 2007 har vi udviklet uddannelser til topledere og bestyrelsesmedlemmer i hele Skandinavien.
Scandinavian Executive Institute A/S er Skandinaviens førende udbyder af internationale lederuddannelser.
Vi samarbejder med to af Europas førende business schools, INSEAD i Frankrig og IMD i Schweiz. Siden 2007 har vi udviklet uddannelser til topledere og bestyrelsesmedlemmer i hele Skandinavien, og vi tilbyder i dag intensive programmer til ledere på flere niveauer samt på bestyrelsesniveau.
Vi sammensætter og opdaterer løbende programmernes indhold i forhold til de aktuelle udfordringer Skandinaviske virksomhedsledere og bestyrelsesmedlemmer står overfor.
I samarbejde med vores internationalt anerkendte udviklingspartnere INSEAD og IMD står vi klar til at byde dig velkommen til nogle uddannelser, hvor du får en fantastisk mulighed for at videreudvikle din leder- eller bestyrelsesrolle – professionelt såvel som personligt.
Kontakt os og får mere information om Scandinavian Executive Institute og vores uddannelser.