Din virksomheds digitale succes starter med SAMARBEJDE

Årets tredje masterclass i Executive Forum bød på nogle særdeles interessante perspektiver på, hvordan du kan opnå succes med digital transformation gennem platforme, partnerskaber og økosystemer.

Det var en veloplagt og engageret Andrew Shipilov, der fra talerstolen bød intet mindre end 125 danske deltagere velkommen til en lærerig dag med fokus på hvordan man via platforme, partnerskaber og økosystemer kan skabe succesfulde digitale transformationsprojekter. Han startede dagen med et spørgsmål fra en senior VP i en førende global virksomhed, der illustrerer en problemstilling, som nok ikke er helt ukendt for danske ledere:

… vi har et dusin komiteer omkring digital transformation, vi har digitale transformationsinitiativer, vi giver den «fuld gas» i forhold til digital transformation… men hvad betyder ”digital transformation” egentlig?

Få viden om digital transformation på Executive Management Programme

INSEAD-professor Andrew Shipilov

En evolutionær proces

Ifølge Shipilov er det på ingen måde en ukendt problemstilling, og derfor lagde han naturligvis også kræfter i at forklare og definere hvad ”digital transformation” egentlig betyder – men også hvad det IKKE betyder.

– De traditionelle fejltagelser går på, at digital transformation handler om at disrupte hele kernevirksomheden, at virksomhedens fysisk infrastruktur skal elimineres, at man SKAL opkøbe iværksættervirksomheder med nye teknologier og businessmodeller, at digital transformation mest af alt handler om teknologi og afslutningsvis – at man bør hyre en digital guru for at lede den digitale transformation, forklarede Andrew Shipilov, og fortsatte:

– Men det er misforstået, og i stedet bør man i langt højere grad se digital transformation som en ”evolutionær proces”, som en ”forandringsbølge”, der handler meget mere om organisationsforandringer end om teknologi. Digital transformation handler om at tilpasse organisationens strategi og struktur og gøre den i stand til at udnytte de muligheder, som blandt andet computerteknologi, software og cloud-teknologi har at byde på.

Fysigitale modeller

Konklusionen er, ifølge INSEAD-professoren, at digital transformation grundlæggende handler om at udnytte de digitale muligheder til at finde nye måder hvorpå man kan servicere sine nuværende kunder og udforske nye markeder samt opbygge såkaldte ”fysigitale” modeller, der omfavner både de fysiske og digitale sider af kundeoplevelsen. Derudover at man skal udvikle relationer til eksterne iværksættere samt bemyndige interne teams, der kan arbejde med kunderejsen og etablere kontakt mellem disse interne teams og eksterne digitale guruer – med henblik på at lede den digitale transformation.

Kernen i budskaberne er, at det hele handler om samarbejde i et meget større perspektiv, end vi tidligere har kendt til. Og her er det, at fx tankegangen om at etablere platforme med andre virksomheder kommer ind i billedet. For som den engelske digter John Donne på et tidspunkt skrev: ”Intent menneske er en ø” – og det gælder altså ikke blot for mennesker, men også for de virksomheder, der ønsker at ligge i forkant og udnytte de usandsynligt mange muligheder, der eksisterer i dagens samfund.

Lær mere om digital transformation på Executive Management Programme

Grænseløse platforme

Platforme er forretningsmodeller, der gør det muligt for transaktioner at finde sted, på trods af at udbud og efterspørgsel ikke altid ”mødes”. I gamle dage var platforme noget, der bragte folk med samme interesse sammen. De ”gamle” platforme var mere traditionelle markedspladser, men dagens digitale platforme er grænseløse. Eksempler på digitale platforme kan være Airbnb og Uber.

– Som for digital transformation, er der mange definitioner af, hvad en platform ”egentlig er”. Men en platform kan bedst beskrives som en forretningsmodel, der forener to eller flere grupper af markedsdeltagere og gør det muligt for dem at interagere. Dagens digitale muligheder indebærer netop ubegrænsede muligheder for interaktion, forklarede Shipilov fra talerstolen.
Og som med alt andet, bør det naturligvis altid være med kundens behov i fokus, at man vurderer hvilke services, man skal tilbyde i sin platform. At man tager udgangspunkt i, hvad der giver kunden en merværdi, og deraf afledt, hvad der giver virksomheden en konkurrencemæssig fordel.

– Det handler blandt andet om at etablere en platformarkitektur, der definerer, hvor mange ”sider” der skal være i din platform, og på et generelt grundlag kan man sige, at ”jo færre sider, jo bedre”. Derudover er det uhyre vigtigt at lægge en strategi for, hvordan du og dine samarbejdspartnere skal tjene penge på platformen – der skal være et grundlag for, at I sammen kan reducere omkostninger eller øge fortjenesten. Digital transformation handler kort og godt om at gøre det bedre for kunden, og her kan vi lære meget af at indgå platform-samarbejder.

BESTIL MATERIALE

Her kan du bestille materiale om Executive Forum

Sidder du som HR-ansvarlig og søger oplysninger på vegne af din organisation?
JaNej

Tilmelding til nyhedsbrev?
Ja tak!

Jeg bekræfter hermed, at SEI må kontakte mig på telefon eller e-mail med yderligere information om uddannelsen

Oplysningerne håndteres fortroligt og videregives ikke.

Fremtiden er samarbejde!

Dagens tredje og sidste del af masterclassen handlede om, hvor vigtigt det er at etablere nyttige partnerskaber med andre virksomheder og organisationer. Shiplov henviste blandt andet til en nyere INSEAD-undersøgelse, hvor 70 procent af de adspurgte virksomheder tilkendegav, at de havde benyttet sig af partnerskaber med andre med henblik på at udnytte mulighederne inden for digital transformation.

– At etablere partnerskaber for at håndtere digitale transformationsinitiativer er helt klart dominerende, fx hvis man sammenligner med, at bare omkring 35 procent af virksomhederne svarede, at de havde foretaget opkøb af andre virksomheder for at håndtere digital transformation, sagde Shipilov og fortsatte:

– Partnerskabssamarbejdet giver størst værdi, når forskelligartede partnere laver ting sammen. Man skal ikke etablere partnerskaber med nogle, bare fordi ”vi godt kan lide at arbejde sammen”. Det er essentielt at udvælge de områder, hvor du er ”i verdensklasse” i forhold til at løse kundens problemer og derefter opbygge partnerskabsbaserede økosystemer omkring disse aktiviteter. Man kan også hævde, at man bør arbejde sammen med ”ualmindelige” partnere – altså partnere, der kan være komplementerende til dit produkt, som kan gøre dit produkt mere værd. Mange partnerskaber danner et økosystem, og jo flere partnerskaber, jo stærkere økosystem har du skabt i forhold til at lave et vejkort for digital transformation. Fremtiden er samarbejde, var afslutningskommentaren fra INSEAD-professoren.

Anvendelig viden

Thomas Ballegaard, der er CCO i Starco, var en af de mange tilfredse deltagere i masterclassen om digital transformation.

– Jeg har tidligere deltaget i Scandinavian Executive Institutes toplederprogram, som tilbydes i samarbejde med INSEAD, og kender derfor godt Andrew Shipilov i forvejen. Jeg er voldsomt imponeret over hans kompetencer og viden og ikke mindst hans måde at gennemgå tunge og teoretiske problemstillinger på, som man umiddelbart forstår og kan anvende direkte i sin arbejdshverdag, siger Thomas Ballegaard og fortsætter:

– Jeg deltager så ofte, jeg kan, i disse masterclasses i Executive Forum, men hvis Andrew Shipilov er foredragsholder, så er det ikke noget, jeg vil gå glip af. Det er virkelig anstrengelserne værd. Emnet omkring digital transformation er særdeles aktuelt og relevant, og derfor er det også rigtig godt at have anvendelige modeller og værktøjer samt INSEAD-professorens betragtninger med i sit daglige lederskab, slutter han.

Thomas Ballegaard, CCO i Starco