Kina er den nye ”business-konge”

Der er ikke tvivl om, at Kina er det ”nye” Silicon Valley, når det drejer sig om at hente ny inspiration og få viden om, hvordan man driver business og udnytter nye digitale markedsmuligheder. Derfor er emnet også et vigtigt omdrejningspunkt i den ”nye” version af Leadership Acceleration Programme IMD.

Når lederprogrammet Leadership Acceleration Programme IMD starter til efteråret, bliver det med et endnu stærkere fokus på Kina og den læring, vi kan få fra denne verdensdel – og som vi med stor fordel kan benytte til at inspirere og udvikle vores virksomheder og organisationer.

Leadership Acceleration Programme IMD

Prisbelønnet professor

Howard Yu, professor i strategisk ledelse og innovation på IMD samt prisbelønnet forsker, ”rising star” og forfatter er en af de centrale undervisere på programmet. Han har desuden for kort tid siden udgivet bogen ”LEAP – How to thrive in a world where everything can be copied”, som allerede har vundet en lang række internationale priser, blandt andet fra Financial Times og Amazon.

Yu, der er opvokset i Hong Kong, startede for kort tid siden som underviser på programmet, og med sig i bagagen har han en enorm viden og kompetence omkring Kina og Østen generelt.

Læs meget mere om Howard Yu og hans forskning her

Succesfulde kinesiske giganter

Et af de centrale emner, som Howard Yu underviser i, handler om, hvordan kinesiske virksomheder er blevet markedsdominerende inden for blandt andet e-handel.

– Intet er imidlertid ensartet for disse virksomheder, de ligner i stedet en samling af ”zoologiske arter” med hver deres særegne karaktertræk tilpasset deres lokale ”miljø”. Når virksomheder kæmper om markedsandele, kræver det specialisering samt udvikling af markedsnicher. Og det var ud fra denne kamp, at mange af de kinesiske e-handel-giganter opstod, for eksempel Tencent, Alibaba og JD.com, forklarer Howard Yu og fortsætter:

– I løbet af programmet vil vi undersøge hvordan disse kinesiske virksomheder hurtigt bevæger sig op i værdikæden og udvikler endnu højere kompetencer, og hvordan de har formået at blive førende inden for eksempelvis mobilbetaling, kunstig intelligens og robotteknologi.

I undervisningen inddrages desuden en række cases fra disse succesfulde kinesiske virksomheder, som altså i allerhøjeste grad kan bidrage til at inspirere og udvikle skandinaviske virksomheder, der ønsker at lære af de ”bedste” og ligge på forkant med udviklingen.
Læs også artiklen som opsummerer de vigtigste take-aways fra Howard Yus masterclass i

Executive Forum sidste år: Internationalt stjernedrys i Kolding

Leadership Acceleration Programme IMD